Můstek ve Vikersundu jako letecká moderna
Na první pohled vypadá pořád stejně. Po přestavbě, kterou v loňském roce můstek pro letce na lyžích v norském Vikersundu prodělal, je jiné jen jeho okolí. Až se laik diví, jak na to mohli stavbaři spotřebovat 240 milionů korun.
Ale to všechno jen očima laika a jen na první pohled. To trenér české skokanské reprezentace David Jiroutek má trochu jiný názor:
„Můstek je trošku jiný, než ostatní letové můstky, je to taková letecká moderna.“
A jak se dá skokanský, případně letecký můstek zmodernizovat? Princip je stejný jako u všeho - přizpůsobí se novým technologiím, kterými v tomto případě disponují závodníci.
„Ten, kdo ho konstruoval, tak věděl, že se změnily určité technické postupy a technika letů.“
Ano, jiná technika letců a jiné kombinézy v současnosti ovlivňují, jaké můstky jsou nejideálnější.
„Můstek má hodně nízkou parabolu letů, protože využívá informací o materiálech, které skokani používají. Mohou létat v nízké výšce, a proto létají tak daleko.
Tou délkou vzpomíná David Jiroutek fakt, že hned pět letů v posledních dvou dnech bylo delších, než dosavadní světový rekord. Ale má to také druhou stranu mince.
„Každá chybička nebo závan větru je hodně znát. A pokud vás chyba nebo vítr vyvede z paraboly, tak z toho okamžitě může být skok dlouhý 120 metrů, i když jste v předchozím kole skočili 230 metrů.“
Na něco podobného doplatil i Roman Koudelka. Díky výsledkům v předchozích závodech se dostal mezi desítku nejlepších, co mají účast v následujícím klání jistou. Ale napoprvé ve Vikersundu skončil až třiadvacátý. Vinu nesvaluje na můstek, jen mu prostě nesedí.
„My jsme se tu potýkali s nájezdovým postavením, jelikož rádius zrovna končí takovou vlnkou, která dává dobrý timeing k odrazu, ale zrovna Koudymu tady timeing nevychází,“ líčí David Jiroutek.
Časového prostoru na zlepšení už Koudelka moc nemá - poslední závod před mistrovství světa ho čeká už dnes odpoledne