Na Tour de Ski jsou závodníci při přejezdech v klidu, 'nespí' servismani

Servismani, kteří se běžkyním a běžcům na lyžích starají o jejich závodní prkýnka, jsou zvyklí pracovat ve vypjatých situacích, v časovém presu a někdy s minimem spánku. Umějí zařídit ledacos a suplují i řidiče, mechaniky nebo psychology. Ale v těchto hodinách prožívají na Tour de Ski jedny z nejpernějších okamžiků sezóny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jan Pešina, hlavní servisman českých běžců na lyžích | Foto: Jan Kaliba

Program seriálu je letos neúprosný, po závodu v Toblachu se bez volného dne už odpoledne běží ve vísce Lago di Tesero vzdálené při slabém provozu dvě hodiny jízdy.

To přece není tak daleko, jenže. Vrcholový lyžař není Anděl na horách, aby si sbalil jedny lyže a měl vystaráno. Třeba Lukáš Bauer jich má s sebou na Tour de Ski 35 párů a celkově váží všechen český materiál, který je potřeba rychle zabalit a převézt, asi dvě tuny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Servismani, kteří se běžcům starají o převážení a přípravu lyží, aby se v těchto hodinách rozkrájeli.

„Rychle to převezeme a ani to nebudeme moc zabalovat, protože to ve Val di Fiemme musíme hned připravit,“ plánoval před přesunem do dějiště posledních dvou etap Tour de Ski šéf českého servisního týmu Jan Pešina a komplikaci dvou závodů ve dvou dnech na dvou různých místech vnímá i reprezentační trenér Miroslav Petrásek.

„Pro nás je to vždycky trošku složitější, protože týmy, které mají kamiony, tak nemusejí všechno složitě rozkládat a skládat. Jsou na tom prostě lépe, nemají organizační problémy jako když se musí všechno narovnat do aut. Jezdíme třemi mikrobusy a jedním nákladním, kde je lyžařský servis.“

Kamiony ulehčí přejezd, to je ale vše

Pohodlí servisního kamionu si užívají výpravy z tradičních lyžařských zemí - třeba Norové, Švédové, Němci, ale i domácí Italové. Ale ani to jim nepomohlo vyřešit jiný problém. Vzhledem k nahuštěnému programu logicky odpadá testování lyží a sněhu v místě závodu den předem.

„Rozhodně to nestíháme. Musíme všechno stihnout ráno před závodem, žádný experimentování. Prostě na jistotu namazat, vyzkoušet a jedeme,“ popisuje Pešina improvizaci, která nastává zrovna před klíčovým závodem, v němž se pravidelně rozdávají karty pro závěrečné nedělní stoupání sjezdovkou Alpe Cermis.

A už se těší na mistrovství světa, které je proti Tour de Ski zívačkou, protože věci zůstanou celou dobu vybalené pěkně na jednom místě.

Jan Kaliba, Štěpán Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme