Přesuny na Tour de Ski - 'závod' pro servisní týmy běžců na lyžích
Běžci a běžkyně na lyžích budou do třetího z osmi závodů Tour de Ski nastupovat s vědomím, že nejdelší ze tří přesunů během tohoto seriálu už mají za sebou. Oberhof, kde se jely první dva díly, a Oberstdorf, kde jsou dnes na programu sprinty, spolu sice sousedí v abecedě, ale na mapě rozhodně ne. Zvládnout během šestadvaceti hodin dva závody a přejezd dlouhý 440 kilometrů, to je vyčerpávající nejen pro závodníky.
Pro lyžaře skončí závod v bodě „A" a v tu chvíli začíná závod jiného druhu pro servisní tým, aby se výprava co nejrychleji dopravila do bodu „B", kde se závodí hned druhý den.
„Lékařský servis se stará o závodníky, aby se co nejrychleji sbalili a odjížděli do dalšího místa. A co se týče servisu, tak tam už spolu jezdíme tak dlouho, že když se balí, tak každý má svou specialitu. Takový hlavní organizátor je samozřejmě Honza Pešina, který přesně ví, kam co patří,“ vyzdvihuje trenér Miroslav Petrásek šéfa servisního týmu.
Petrásek potom pokračuje s vysvětlováním tak dlouho, až opouští realitu a začíná tak trochu prášit. „S Pepou Kučerovým balíme testové lyže, umíme je krásně rovnat do těch pytlů. Venca Korunka má stoly! (smích) Já nevím, kecám! Ale určitě každý ví, co má vzít. Myslím, že to funguje strašně dobře. Honza Baranyk to pak narovná do velkého náklaďáku a jedem.“
Přejezd mezi německými středisky Oberhof a Oberstdorf byl nejextrémnější. Nejen kvůli vzdálenosti, ale i proto, že se závodí hned druhý den znovu, čímž ovšem podle Martina Koukala paradoxně nejvíce netrpí lyžaři samotní.
„Myslím, že je to velký problém pro servisní lidi, kór v takhle malých týmech jako my, kde ti lidé jsou tady na nohách od rána do večera v té buňce. Pracují a pak se musí sbalit a řídí. Bohužel musí řídit ty auta. Což si myslím, že je tady nedomyšlené. Já nejsem příznivec toho, aby takhle unavení lidé řídili. Ale nejde jinak, protože my jsme unavení nähmlich to samé, Prostě plné auto unavených lidí,“ předestírá Koukal, co mu na Tour de Ski vadí možná ze všeho nejvíc.
Přesuny si jednotlivé týmy musí zařídit i uhradit samy a najmout si řidiče, to by byl zvlášť v době horečného spoření přílišný luxus. A tak všichni věří, že servisní tým své rozmanité povinnosti zvládne podobně jako v minulých letech.
„V předchozích sezónách to servis, na to jaký je to pro ně zápřah, podle mě větší než pro nás, tak to zvládali obdivuhodně. A myslím si, že i moje výsledky na Tour - a nejen moje - to dokazovaly. Doufám, že se jim to bude dařit dál!“ přeje si obhájce loňského vítězství na Tour de Ski Lukáš Bauer.