Skluznice snowboardu nesmí vyschnout, radí servisman. Prkno vyžaduje péči odborníků

Na českých horách napadl sníh a lyžařská střediska už pomalu spouští provoz. Pokud se i vy chystáte na sjezdovku vyrazit a ještě jste nestihli dát snowboard do servisu, zbystřete. Vytáhnout prkno ze sklepa a skočit na něj na sjezdovce totiž nestačí. Skluznice, pakliže má vydržet, potřebuje servis – od zbroušení přes voskování až po ostření hran.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejdůležitější pro skluznici snowboardu je mazání | Foto: Fotobanka Pixabay

„Když strávíte tři týdny v roce a pět víkendů na horách, tak určitě musím prkno minimálně dvakrát servisovat,“ říká vedoucí prodejny lyží, snowboardů a příslušenství Tomáš Nejedlý.

Pokud patříte mezi rekreační jezdce, stačí vám to pouze jednou a ideálně ještě před zahájením zimní sezony. „Jako první musíme prkno změřit. Vezmeme si úhelník, prkna totiž bývají prohnutá, vypouklá, různě zkřivená. Kdyby si to servisák nezměřil, nepodíval se na to a chtěl to srovnat do roviny, probrousil by skluznici,“ míní Nejedlý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prkno se před broušením skluznice musí změřit. Kdyby tak servisman neučinil, mohl by ji probrousit

Na snowboardové brusce technici používají ruční přítlak. Dříve se skluznice brousila na stroji, ale právě proto, že je spousta prken křivých, brousí snowboard natřikrát.

„Nejprve na hrubém plátně, pak na jemnějším a nakonec na nejjemnějším. Na brusném páse narušíme strukturu prkna, ubrousíme to a tím, že vzniknou jemné póry, se vosk lépe vsaje do skluznice,“ vysvětluje vedoucí prodejny.

Mazání je totiž u lyží i snowboardů to nejdůležitější. Skluznice totiž nesmí vyschnout. U prken je to daleko markantnější. „Skluznice by měla být pořád něčím zapatlaná, aby nevysychala,“ radí servisman.

Snowboardy se voskují ruční žehličkou, klasickým způsobem, postaru. Plocha je totiž velká a po jejím narušení je třeba ji napustit. Skluznice se voskuje pomalým tahem od špičky po směru jízdy.

„Ani nemusím moc přitlačit. Mělo by to být tažené tak, aby loužička vosku byla pár centimetrů vidět, aby byla jistota, že bude roztavený a vpravený do skluznice. Pak se chvilku počká a přebytek vosku se odstraní,“ podotýká servisman s tím, že po vosku se nejezdí.

Vosk je jen od toho, aby se napustila skluznice a absorbovala jeho určité množství. Veškerý vosk navíc je zbytečný. Pak zbývá už jen nabrousit hrany.

„Měli bychom dodržet úhel podbroušení, aby byl alespoň 89 stupňů, to je minimum,“ říká servisman a dodává, že prakticky nic z toho si člověk neudělá sám doma: „Úhly si nezměříte, maximálně si můžete přibrousit ručním brouskem hrany. Prkno by ale mělo být zformátované, udělané tak, jak to má být.“

Jakub Kanta, Radek Šamša Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme