Google vyrazil do boje proti falešným zprávám. Začal je označovat za pravdivé, nebo nepravdivé

Uživatelům vyhledávače Google po celém světě se od pátku u některých dotazů a zpráv může zobrazit hodnocení pravdivosti jako „převážně pravdivý“ nebo „nepravdivý“. Internetový gigant se tak chce zapojit do boje proti šíření dezinformací. Takzvaný fact-checking budou pro internetového giganta provádět zavedené ověřovací portály nebo média, uvádí agentura AP. S vlastní strategií na potlačení falešných zpráv ve čtvrtek přišel také Facebook.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Google

Google | Zdroj: Reuters

Google nový prvek spustil již loni v říjnu, ovšem pouze na území USA a Velké Británie. Postupně pak přidával další země a v pátek zpřístupnil službu fact-checkingu celému světu a všem jazykům. Zatím však nástroj funguje ve velmi omezené míře, protože kritéria pro zapojení do systému v současné době splňuje jen několik skupin.

Kvůli poskytování fact-checkingu Google oslovil více než stovku organizací, mezi nimiž jsou zavedené ověřovací weby PolitiFact nebo Snopes.com, ale také zpravodajské organizace jako agentura AP, britská BBC nebo americké National Public Radio.

Pravdivost budou moci posuzovat jen instituce, které „algoritmus označí jako důvěryhodné zdroje informací“.

Některé výsledky vyhledávání, ať už jde o všeobecné nebo mezi zprávami, pak bude doprovázet známka pravdivosti a název subjektu, který pravdivost ověřoval. Pokud různí hodnotitelé dojdou k odlišným závěrům, uvidí uživatelé všechny výsledky.

„Tyto kontroly nepochází od Googlu a slouží k tomu, aby lidé mohli činit informované závěry," uvedla americká společnost. „I v případě, že obdrží navzájem odlišné verdikty, považujeme za důležité, aby lidé měli představu o míře shody, která panuje, a o tom, jaká hlediska zaujímají jednotlivé zdroje."

S falešnými zprávami bojuje i Facebook

Do boje s falešnými zprávami se včera pustil také Facebook. Na dobu tří dnů umístil uživatelům mezi upozornění odkaz na návod, „jak rozpoznat falešnou zprávu", který uvádí deset nejčastějších znaků takovýchto sdělení. Experti, kteří hovořili s britskou BBC, však účinnost tohoto kroku zpochybňují.

Facebook zaplavilo video s ‚muslimským násilníkem‘. Skutečnost? Útočil opilý Rus

Číst článek

Americké internetové společnosti reagují na kritiku, podle níž v otázce šíření dezinformací nepostupují dostatečně razantně. Přestože nejde o nový fenomén, ocitá se nyní v centru pozornosti, a to zejména díky americkým prezidentským volbám a také lehkosti, s jakou lze dnes falešné informace dostat k širokému publiku, píše web deníku The Guardian.

Výkonný ředitel Googlu Sundar Pichai zaujal po vítězství Donalda Trumpa jednoznačné stanovisko: „Z našeho pohledu by neměla existovat žádná situace, kdy dochází k cirkulaci falešných zpráv, takže tohle chceme určitě zlepšit," řekl pro BBC krátce po volbách.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme