Sdílet nepravdivé zprávy bude těžší. Facebook zavádí nová opatření proti dezinformacím
Sociální síť Facebook, která se po amerických prezidentských volbách stala terčem kritiky za šíření dezinformací, začíná bojovat s takzvanými fake news. Uživatele, kteří chtějí sdílet vyvrácenou zprávu, Facebook opakovaně upozorní na její nepravdivost. Opatření se zatím testuje ve Spojených státech, postupně je Facebook má zavést na celém světě.
První široce zaznamenaný případ facebookového upozornění na nepravdivou zprávu se objevil minulý pátek na den svatého Patrika. Když chtěli uživatelé sdílet článek o údajném irském obchodu s otroky, Facebook je upozornil na to, že informaci zpochybnily hned dva nezávislé zdroje - web Snopes specializující se na vyvracení hoaxů a tisková agentura AP.
Pokud uživatelé na sdílení trvali, přidal k varování i odkazy na informace o tom, že Irsko s otroky nikdy neobchodovalo.
100 nejsdílenějších falešných zpráv v Česku
Číst článek
Upozornění se zobrazuje nejen těm, kteří článek sdílí, ale i všem, kteří na něj na Facebooku narazí. Facebook na jeho zavedení přistoupil několik měsíců poté, co jeho šéf Mark Zuckerberg slíbil, že se na boj se stále rozšířenějšími dezinformacemi zaměří. Označování zpráv za nepravdivé už má svoje kritiky ze strany podporovatelů amerického prezidenta Donalda Trumpa, kteří označují weby zaměřené na vyvracení dezinformací za levicově orientované a předpojaté.
Funkce, kterou zřejmě zajišťuje kombinace počítačového algoritmu a ručního výběru zpráv, ještě není dostupná celosvětově. Podobně jako ostatní novinky je Facebook zatím testuje pouze na části svých uživatelů ve Spojených státech.