Nová laboratoř na testování aut v Bezděčíně. Zničí se jen první auto, zbytek zvládne počítač

V běžných laboratořích na testování aut je potřeba rozbít i 5 karoserií, aby technici zjistili, jak se bude chovat při autonehodě. V nové laboratoři ve středočeském Bezděčíně stačí zničit maximálně první auto ze série.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nová laboratoř na testování aut v Bezděčíně u Mladé Boleslavi | Foto: Radek Duchoň

Oproti běžným laboratořím v Bezděčínské nejsou auta testovaná při nárazu do betonového bloku, ale pouze při prudkém zastavení na speciální koleji. Zničit je potřeba maximálně jedno z aut. Všechno ostatní už zvládnou moderní počítače.

„My jsme nyní schopni buďto z počítačové simulace nebo z reálného crashe vzít průběh zpomalení na vozidle a tento průběh reprodukovat a jsme schopni urychlit vývoj a snížit náklady při testování,“ vysvětlil laboratorní technik Martin Škopek.

Auta si sama zavolají o pomoc. Systém eCall bude od roku 2018 ve všech nových vozech v EU

Číst článek

Auto se zde nerozjíždí proti zdi, ale couvá po dráze. „Tahle metoda dokáže lépe reprodukovat chování vozidla při crashy. A ten důvod opačného vystřelení je, že fyzikální chování toho prostředí ve vozidle, to znamená ten fyzikální dopad, silový dopad na jednotlivé figuríny, je totožné, jako když auto jede konstantní rychlostí a narazí,“ dodal Škopek.

Testovaná karoserie ve speciální konstrukci dokáže na krátké dráze hodně zrychlit. „Je to kolem 60G, šedesátinásobek volného pádu. Plné zabrzdění je jedno G. Takže tady máte padesáti, šedesátinásobek,“ vysvětlil vedoucí laboratoře Miroslav Dvořák.

Technici plánují zařízení i nadále vylepšovat. Zaměřit se chtějí hlavně na boční nárazy. Už nyní ale testují třeba dětské autosedačky a jejich chování při havárii.

Radek Duchoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru