Ve Vancouveru jdou na dračku olympijské suvenýry
Odznaky, plyšáci, trička, cokoli, co má na sobě olympijské logo, je absolutní hit. Alespoň ve Vancouveru. Olympiáda za dva dny skončí a zahraniční turisté se snaží nakoupit, co se dá. Už teď je, co se týká tržeb, letošní olympiáda nejúspěšnější v historii.
Jsem v olympijské vesnici a jsem hluboce zklamaný. Chtěl jsem využít výhody privilegovaného novinářského přístupu k informacím a prověřit echo, že obchod se suvenýry poblíž příbytku atletů je nejlépe zásobený ze všech v celém Vancouveru. Namísto plných igelitek se značkovým oblečením teď stojím u pokladny s čokoládovou tyčinkou, suvenýrem vpravdě neolympijským. Všechno to, o co jsem měl zájem, je totiž pryč.
„Máme vyprodáno,“ říká šéfka obchodu Jasmine Leopoldová, a mluví hlavně o absolutním hitu letošní olympiády, pletených červených rukavicích s vyšitým javorovým listem. „Každý den přijde nové zboží a pokaždé je pryč do půl hodiny. Vyprodané je všechno dámské zboží, nevím o žádném oblečení, co bychom měli ve velikosti S nebo M.“
Takže, vážené posluchačky, buďte prosím tolerantní, až vám přítel nebo manžel nebo zkrátka ten, koho jste pověřily nákupem olympijské garderoby, nepřiveze kýžený dárek, protože není vůbec jednoduché ho sehnat. A dokonce vám můžu předhodit i viníka.
„Sportovci, olympionici, to je neuvěřitelné, kolik ti tady nechají peněz. Nakoupí najednou spoustu věcí, protože chtějí přivézt domů úplně všechno,“ říká Leopoldová.
Zkouším to tedy úplně na druhém konci centra Vancouveru, v odlehlejším obchodě. Ani tam nemají skoro nic ve velikosti M, jinak si ale na olympijský obchodní režim nemůžou stěžovat.
„Za poslední dva týdny jsme prodali asi 1600 olympijských odznaků. Nic jsme nepřiobjednávali, vystačíme se zásobami. Prodej olympijských suvenýrů teď tvoří až 60 procent tržeb.“
A to potvrzují i souhrnná čísla. Zatímco před čtyřmi lety na hrách v Turíně se za suvenýry utratilo asi 23 milionů dolarů, tržby ve Vancouveru už v polovině olympiády tuhle sumu překonaly víc než dvojnásobně.
Snad za to můžou povedení maskoti Quatchi, Miga a Sumi, kteří se v plyšových variantách dobře prodávají. Zcela nepochybně k rekordním tržbám zásadně přispěly zmiňované červené rukavice, ikona olympiády a módní hit. Ironií osudu je, že při zdejším jarním počasí, kdy se střídá sluníčko s deštěm, vlastně nikdo rukavice nepotřebuje. Zkuste si představit, jaké by teprve byly tržby, kdyby se místo červených palčáků prodávaly červené deštníky.