Zblízka - Tomáš Kraus testuje olympijské lyže

Jezdec formule 1, který chce útočit na titul, se neobejde bez kvalitního auta. A toto pravidlo se dá vztáhnout na každé odvětví profesionálního sportu. Skikrosař Tomáš Kraus chce v únoru útočit na olympijskou medaili. Má na to. Jak ve skutečnosti vypadá testování lyží pro olympiádu?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mistr světa ve skicrossu Tomáš Kraus | Foto: Katarína Brezovská

V obyčejné černé bundě působí hodně nenápadně. Ani byste si nevšimli, že vedle vás trénuje dvojnásobný mistr světa a čtyřnásobný vítěz světového poháru. Snad jenom přilba, na které má vyobrazený znak svého reklamního partnera, by mohla prozrazovat, že buď jde o nadšeného lyžařského fanouška anebo o profesionála připravujícího se na vrchol sezóny, tedy olympiádu.

Při bližším pohledu už je vše jasné. Precizní styl jízdy na hony vzdálený rekreačním lyžařům už prozrazuje, že tady o něco jde. "Mezi lyžemi, které jsem dnes testoval, byly z 95 procent lyže na olympiádu," potvrdil Tomáš Kraus.

Zvuky jezdící pomy působí hodně relaxačně. Sluníčko a zdálky se ozývající ratrak jen podtrhuje atmosféru ideální zimní dovolené. Jenže možná tady se vytváří základ případného olympijského úspěchu. "Prvotní selekce probíhala jenom v testu skluzu, byla v Argentině a v Söldenu koncem srpna a začátkem září. Je to stálé ježdění. Z toho se vybere nejlepších 18 lyží, které dostaneme my tři nejlepší. Dalších deset lyží pak zbylých šest pro každého," přiblížil výběr lyží skikrosař.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zblízka - Tomáš Kraus testuje olympijské lyže

Tréninková trať pro profeisonály

Na ledovci ve zhruba třítisícové nadmořské výšce je vyhrazen jeden táhlý pruh, který měří několik set metrů. V onom vyhrazeném pruhu sjezdovky jsou rozestavěny branky a v cíli fotobuňka. Tam už běžný turista - rekreační lyžař nemůže.

"Rozhoduji se podle času při testu skluzu, potom při časech testu na trati a podle pocitu, protože pocit je velmi důležitý," upřesnil Tomáš Kraus.

Jednou, dvakrát, třikrát, spoustukrát se Tomáš Kraus spouští vytyčenou tratí dolů. Kombinují se lyže, vázání a tak dále. A protože rychlost tratě se s postupujícím časem mění, pokaždé na startu Tomáš Kraus musí takzvaně přezouvat.

"Podle pocitu favorita mám, ale potřebuji to zkonzultovat s lidmi, kteří píší časy, protože to je hodně důležité. Pocit je jedna věc a rychlost lyží další," doplnil sportovec.

Celkem osm lidí různých národností lidově řečeno lítá kolem Tomáše Krause a dalších závodníků. Na začátku totiž bylo čtyřicet párů lyží a teď se musí vybrat ty nejlepší. Jde o hodně. Soupeří mezi sebou výrobci a také jezdci. Dodavatel lyží poskytl Tomáši Krausovi to nejkvalitnější, co má. Ovšem nejen jemu.

"Jsem to samozřejmě já, je tu Enak Gavaggio z Francie a Lars Lewen ze Švédska. Lars si je testuje ve Švédsku, protože podle něj je to jednodušší, nemusí se netrmácet přes půl Evropy. Podmínky tam jsou asi také dobré. My tři máme vybavení stejné," řekl Tomáš Kraus.

Jsou čtyři odpoledne a den na sjezdovce pro běžného lyžaře končí. Ne tak ovšem pro Tomáše Krause, který je na ledovci s přestávkami na jídlo a odpočinek už od rána. "Sjedu dolů, aspoň hodinku si odpočinu, pak posilovna, masáž, večeře a spát," nastínil další program lyžař.

Radim Sajbot Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme