Emisní normy snižují nabídku automobilů na stlačený zemní plyn. Výrobci i řidiči o ně ztrácejí zájem

Ještě nedávno to vypadalo, že auta na stlačený zemní plyn CNG mají před sebou zářivou budoucnost. Automobilkám mohly tyto vozy také pomoci snížit průměrné množství emisí. Přísné emisní normy ovšem nabídku aut na stlačený zemní plyn výrazně snižují. Lidé o ně pomalu ztrácí zájem, a tím pádem přestává být CNG zajímavé i pro některé výrobce.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stojan na tankování CNG | Foto: Wikimedia Commons, licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported, Autor Mariordo

„Auta na stlačený zemní plyn mají přitom až poloviční emise oxidu uhličitého oproti jiným fosilním palivům,“ řekl Radiožurnálu Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž o CNG

„Do roku 2030, spíše do roku 2035, nedojde k dramatickému zastavení vozidel s pohonem na CNG. Ten plyn je v podstatě metan, a to je jednodušší uhlovodík. Emise CO2 zmenší zhruba o 55 procent,“ odhaduje Loula.

Situaci automobilkám ovšem komplikuje i rozhodnutí Evropské unie, která vyřadila stlačený zemní plyn z ekologických paliv. „Evropská unie již CNG přestala podporovat jakožto čisté palivo a automobilky na to reagovaly svými produkty. Nabídka se obecně snižuje a to se samozřejmě projevuje už v těch registracích,“ upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Vodík je budoucnost, hlavní ekologický problém jsou třicet let stará auta, říká Peleška z Toyoty

Číst článek

V Česku se za první pololetí prodej aut na CNG snížil meziročně zhruba o třetinu. Ukazují to data Svazu dovozců automobilů. Podle tajemníka svazu Pokorného nízké prodeje aut na stlačený zemní plyn tak nestačí k tomu, aby si automobilky dostatečně snížily průměrné množství emisí, které vyprodukují jejich vozy. Je proto možné, že je přestanou vyrábět úplně, a zaměří se hlavně na elektromobily.

„CNG produkuje CO2, což je fosilní uhlíkové palivo. CNG tím pádem nezapadá do strategie zero emission EU, míní tajemník svazu Josef Pokorný.

Jestli se doopravdy přestanou vyrábět auta na stlačený zemní plyn, se rozhodne v následujících devíti letech. Podle evropských emisních norem mají auta vypouštět do ovzduší místo nynějších 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr jen necelých 60 gramů. Což nyní splňují prakticky pouze elektromobily.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme