Facebook přiznal, že sdílel data uživatelů s čínskými výrobci telefonů

Americká společnost Facebook potvrdila, že sdílela data uživatelů své sociální sítě s několika čínskými výrobci chytrých telefonů, včetně společnosti Huawei. Tu představitelé amerických zpravodajských služeb označili za hrozbu pro národní bezpečnost. List The New York Times (NYT) už před pár dny napsal, že Facebook uzavřel dohody o sdílení dat s nejméně 60 výrobci ještě předtím, než byly jeho aplikace na chytrých telefonech široce dostupné.

Washington/Lucemburk Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Logo společnosti Facebook v Paříži

Facebook a způsob, jak nakládá s daty svých uživatelů, je pod kontrolou zákonodárců, regulátorů a uživatelů po celém světě. | Foto: Philippe Wojazer | Zdroj: Reuters

Viceprezident společnosti Facebook pro mobilní partnerství Francisco Varela podle agentury AP uvedl, že čínské podniky Huawei, Lenovo, Oppo a TCL patří k řadě výrobců telefonů, kteří získali přístup k datům uživatelů facebooku „kontrolovaným“ způsobem, jenž firma schválila.

Facebook rovněž oznámil, že dohodu o sdílení dat se společností Huawei tento týden ukončí. Pracuje také na ukončení spolupráce s firmami Lenovo, Oppo a TCL, uvedla agentura Reuters.

,Přístup pouze k softwaru‘

Společnost na svém blogu už dříve některé části zprávy listu potvrdila, ale další zpochybnila. Tvrdila také, že přístup k datům uživatelů podléhal přísné kontrole.

Jde o partnerství s asi 60 výrobci včetně Applu, Samsungu a Microsoftu z dob, kdy obchody s aplikacemi ještě neexistovaly. Facebook uvedl, že výrobcům umožnil přístup pouze k softwaru, aby mohli vytvářet verze facebooku, které budou fungovat na různých telefonech nebo operačních systémech.

Podle NYT měli producenti přístup k některým osobním údajům uživatelů, a dokonce i k údajům jejich přátel, bez jejich souhlasu.

‚Zuckerberg lže‘

Podle amerického poslance Davida Cicillina zpráva NYT nastoluje v Kongresu otázky týkající se svědectví šéfa Facebooku Marka Zuckerburga. „Nepochybně to vypadá, že Zuckerberg Kongresu lže o tom, že uživatelé mají úplnou kontrolu nad tím, kdo vidí jejich data na facebooku,“ napsal Cicillin na twitteru.

Facebook a způsob, jak nakládá s daty svých uživatelů, je pod kontrolou zákonodárců, regulátorů a uživatelů po celém světě.

Terčem kritiky se stal letos na jaře po zprávě, že analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o desítkách milionů uživatelů jeho sítě a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa.

Facebook používal data uživatelů jako strategickou zbraň, tvrdí obžaloba

Číst článek

Tlak na Facebook

O Facebooku se začátkem týdne hovořilo také v Evropě, konkrétně v Lucemburku. Ministři spravedlnosti členských zemí Evropské unie se při jednání shodli, že by státy Evropské unie měly dál vyvíjet nátlak na velké internetové společnosti, jako je Facebook, aby splnily a důsledně dodržovaly nová unijní pravidla týkající se ochrany dat občanů.

Podle českého ministra spravedlnosti v demisi Roberta Pelikána ukázala právě kauza zneužití dat z facebooku firmou Cambridge Analytica na to, že od 25. května platná pravidla ochrany osobních údajů (GDPR) jsou nezbytným nástrojem.

„GDPR není přece o tom, zda můžete na nástěnku ve škole napsat, kdo vyhrál v matematické olympiádě. Je o tom, aby velké společnosti v IT oblasti nemohly těžit z vašich dat bez toho, abyste vy věděl, co používají a co nepoužívají,“ upozornil ministr.

Pravidla GDPR

Podle komisařky pro spravedlnost Věry Jourové je GDPR normou, která evropská data pevně chrání. „Dnes bychom se měli zaměřit také na to, jestli tyto invazivní metody do soukromých dat pro účely politické, předvolební reklamy, jestli to není něco, co zachází příliš daleko,“ uvedla. Nepřála by si prý žít v Evropě, kde je možnost volební výhry dána jen tím, že si někdo zaplatí příslušnou firmu.

‚Byla to chyba, omlouvám se.‘ Zuckerberga mrzí, že se Facebook málo bránil zneužívání

Číst článek

„Myslím, že politický marketing je vždy otázka peněz... Ale je potřeba tomu dát nějaký rámec,“ míní komisařka.

Volební zákony jsou výsostnou věcí členských států, mnohé však v současnosti otázku internetové reklamy a přístupu k sociálním sítím nijak neřeší. Evropská komise začala toto téma připomínat přibližně rok před volbami do Evropského parlamentu.

Možná zneužití

Pondělní diskuse na ministerské radě se podle Pelikána točila právě kolem otázky, do jaké míry GDPR „zachytává, či nezachytává“ možná zneužití. Pelikán řekl, že se zjistilo, že „ještě mohou být nějaká slabá místa, o kterých je třeba mluvit.“ Tradičně háklivé je podle něj v souvislosti s ochranou dat například Německo, ale i některé další země. A popravdě všichni se snažíme chránit osobní údaje našich občanů,“ dodal.

O kauze Cambridge Analytica bude také v Bruselu mluvit výbor pro občanské svobody europarlamentu. Právě před jeho vedením slíbil 22. května zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg, že firma se hodlá novým vysokým standardem ochrany dat v EU řídit už od chvíle, kdy 25. května vstoupil v platnost.

dbr, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme