Facebook změní vzhled a přenese dění do skupin. V nich se podle analytiků daří dezinformacím

Největší sociální síť světa mění vzhled svého uživatelského rozhraní a s touto změnou upravuje i některé své základní rysy. Novou podobu Facebooku v úterý na každoroční konferenci F8 představil jeho zakladatel Mark Zuckerberg, podle kterého jde o nejvýraznější proměnu platformy za pět let. Společnost chce nově učinit jádrem sociální sítě interakce v uživatelských skupinách, které jsou ale označovány i za jednu z hlavních cest šíření dezinformací.

Palo Alto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mark Zuckerberg během projevu na konferenci F8 | Foto: Stephen Lam | Zdroj: Reuters

„Toto je největší změna v aplikaci Facebooku a na webové stránce, jakou jsme učinili za posledních pět let,“ řekl Zuckerberg při uvádění nové podoby rozhraní. V mobilní aplikaci by se některé změny měly projevovat už od úterý, nový web přijde v příštích měsících, uvádí Facebook na svém oficiálním blogu.

„Svěží“ nový design, v němž výrazně ubude charakteristické modré barvy, je prý jednodušší, rychlejší, více uživatele vtahuje a „dává vaše komunity do centra“ uživatelské zkušenosti.

Podle agentury Reuters představují ohlášené novinky první konkrétní kroky v plánu Facebooku proměnit se ve firmu zaměřenou na soukromou komunikaci a obchodování na internetu. Právě příklon k většímu soukromí byl při úterní prezentaci zásadním motivem, o čemž svědčí snímek s heslem „budoucnost je soukromá“.

Z veřejného do soukromého

Sdělení vyvolalo posměšnou reakci reportéra deníku The New York Times Kevina Rooseho, který připomněl, jak Zuckerberg před lety označoval soukromí za přežitek.

„Tato přestavba lidem usnadní přechod z veřejných prostorů do těch soukromějších, jakými jsou skupiny,“ píše facebook o novém směřování své platformy. Společnost chce uživatelům usnadnit objevování nových skupin a interakce těmi, do kterých už patří. Příspěvky z nich bude v novém rozhraní zobrazovat ve zvláštní personalizované záložce.

Uživatelům by se nově na „hlavní stránce“ mohly příspěvky ze skupin, jichž jsou členy, zobrazovat častěji, budou také do nich moci přeposílat obsah přímo ze svého výběru příspěvků.

„Na facebooku jsou desítky milionů aktivních skupin. Když lidé najdou tu správnou, mnohdy se stává nejsmysluplnější součástí toho, jak facebook používají,“ vysvětluje provozovatel sítě rozhodnutí zvýraznit roli tohoto prvku.

Nástroj šíření dezinformací

Někteří analytici ale v poslední době varují, že skupiny slouží také jako účinný nástroj při šíření dezinformací. Vyšetřování ruských snah o ovlivnění amerických prezidentských voleb popsalo několik případů, kdy byly facebookové skupiny využity k podpoře později vítězného kandidáta Donalda Trumpa.

Tato funkce facebooku je také spojována se šířením nepravd a konspiračních teorií souvisejících s protesty tzv. žlutých vest ve Francii.

„Zaujímáme více proaktivní přístup při zajišťování toho, že naše nástroje jsou používány pro dobro,“ ujišťoval v úterý Zuckerberg. Jeho firma se kromě nejrůznějších „škodlivých hráčů“ potýká také se ztrátou důvěry po sérii zjištění o nedostatečné ochraně uživatelských dat.

Minulý týden Facebook přiznal, že tato pochybení by mohla vyústit v pokutu až pěti miliard dolarů (114 miliard Kč) od americké Federální komise pro obchod (FTC).

„Ohledně soukromí teď nemáme zrovna nejlepší pověst. Musíme už dnes změnit způsob, jakým společnost řídíme,“ prohlásil šéf Facebooku.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme