Před 50 lety se otevřel první úsek dálnice D1. Nejvytíženější komunikace měla vést do Bratislavy

Je proslulá drncáním a v koloně na ní někdy stál nejspíš každý z nás. Jedno, jestli jako řidič, nebo pasažér. Řeč je o nejdelší a taky nejstarší české dálnici D1. Její vůbec první úsek z Prahy do Mirošovic byl otevřený přesně před 50 lety v roce 1971. A i když od té vůbec první jízdy uplynulo už půl století, úplně dokončená není D1 dodnes.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1. | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0

„Dálnici tedy máme. Pravda, zatím ji přejedete dřív, než vykouříte jednu cigaretu. Ale už přitom můžete snít o tom, že jednou sundáte nohu z plynu až v Bratislavě,“ vysílala před 50 lety o otevření prvních 23 kilometrů dálnice D1 Československá televize.

Přehrát

00:00 / 00:00

Před 50 lety byl otevřený první úsek dálnice D1

Pokud byste nohu z plynu opravdu nesundali, skončili byste dnes ale místo v Bratislavě v Říkovicích na Přerovsku. A až silničáři dostaví úsek kolem Přerova, dojedete brzy po jedné dálnici z Prahy přes Brno a Ostravu až do Polska.

Po rozpadu federace se trasa dálnice změnila. Ve své nové úplné podobě by měla měřit 376 kilometrů. Při jízdě ale pozor na rychlost!

„Současně s provozem prvního úseku dálnice zahájilo činnost první oddělení veřejné bezpečnosti, to je dálniční oddělení. Máme však jednu prosbu: aby řidiči nechali maximální rychlosti závodníkům,“ nabádala před 50 lety ve vysílání rozhlasu Veřejná bezpečnost, tedy tehdejší policie.

„Dálnice je projektována na rychlost 120 kilometrů a má v obou směrech čtyři jízdní pruhy, každý o šíři 3,5 metru. V celém úseku je pět mimoúrovňových přípojek a 27 mostů,“ vysílal před 50 lety rozhlas.

Nejvytíženější dálnice

Povrch dálnice byl z betonových desek, odtud podle cestáře Jaromíra Vávry, který silnici tehdy stavěl, to proslulé drncání. „Vliv obrovského provozu a už i let působí zejména v pomalém pruhu. Vozovka má životnost už bohužel za sebou.“

Vláda slíbila 110 kilometrů nových dálnic, otevře se jich o pět méně. Opozice kritizuje časté změny priorit

Číst článek

D1 je dnes nejvytíženější dálnicí v Česku. Za 24 hodin projede u Prahy skoro 100 tisíc vozidel a u Brna 70 tisíc. Ministerstvo dopravy proto silnici mezi oběma městy od roku 2013 modernizuje. Práce by měly skončit letos na podzim.

„Modernizace D1 spěje ke konci a bude dokončena na přelomu září a října. Nyní se pracuje ještě na čtyřech úsecích. Zmodernizováno je tak 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů z Prahy do Brna,“ popsal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Silničáři opravují povrch silnice, svodidla, takzvané SOS hlásky, značení a dálnici taky rozšiřují o 75 centimetrů na každé straně.

Daniela Tollingerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme