Unikátní letecký útěk. Před 70 lety opustili bývalí piloti RAF dopravními letadly Československo

V úterý je to právě sedmdesát let, co se trojici bývalých pilotů RAF podařilo unést z Československa na Západ najednou tři dopravní letadla. Vlastně ani nešlo o únos v pravém slova smyslu, organizátory a pachateli byli sami členové posádek letadel a do přísně utajené akce byl zapojen i pozemní personál. Případ vzbudil u československých úřadů silnou reakci a vedl k řadě omezení v letecké dopravě.

Tento článek je více než rok starý.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní letoun Dakota v barvách ČSA.

Dopravní letoun Dakota v barvách ČSA. | Foto: Rosťa Jančar / iDNES.cz | Zdroj: Profimedia

„Otec se po válce vrátil do Československa, začal létat s ČSA a seznámil se s mojí matkou. Byl letcem RAF, netajil se svými prozápadními názory a věděl, že je jen otázkou času, kdy bude, stejně jako jeho kamarádi, zatčen. Rozhodl se proto uprchnout,“ říká šedesátník Tom Doležal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Unikátní letecký útěk. Před 60 lety uletěli bývalí piloti RAF z Československa dopravními letadly

Potkáváme se nad Doverskými útesy, u památníku Bitvy o Británii. Jeho otec Oldřich velel za války posádce, která potopila německou transportní loď Alsterufer. V březnu 1950 seděl v kokpitu dopravního letadla, které mířilo z Bratislavy do Prahy. Tam ale Dakota nedoletěla, stejně tak jako spoje z Brna a Ostravy přistála v Bavorsku.

„Je pravdou, že Československo předtím, než k tomu úletu došlo, provedlo určitá opatření, aby úlety pilotů, kteří dřív působili na Západě, znemožnilo. Existoval zákaz létání rodinných příslušníků s dotyčným pilotem, aby se eliminovala možnost útěku do zahraničí,“ uvádí publicista Luděk Navara.

Ovšem i s tím trojice pilotů počítala. Své manželky a snoubenky posadili do letadel, která pilotovali kolegové. Manželka Oldřicha Doležala se navíc zapsala pod svým dívčím jménem. Na palubě cestoval i půlroční Tom.

„Otec o tomto dobrodružství nikdy nemluvil. Když jsme se usadili v Londýně, scházela se tam tehdy malá československá komunita bývalých letců z RAF. Z jejich vyprávění jsem se postupně a pomalu o celé věci dozvěděl. Pro otce to byly trpké vzpomínky,“ říká Tom Doležal.

Letěla i maminka Vrzáňové

Na palubách tří dopravních letounů skončilo v západním Německu pětaosmdesát cestujících. Někteří plánovaně, jiní ne. 27 lidí na Západě zůstalo.

„V jednom z těch letadel letěla i maminka Áji Vrzáňové. Ta později vzpomínala, že vedle ní byl cestující, který se vracel a byl v takové strašně lítostivé náladě a říkal: ‚Já bych strašně rád zůstal na Západě, já bych tu strašně rád byl, ale bohužel jsem to nevěděl, mám doma rodinu, musím se vrátit.‘ A vrátil se,“ říká publicista Luděk Navara.

Bojovali ve Francii, v Anglii opravovali letouny, po válce je zavřeli. Příběhy českých mechaniků RAF

Číst článek

Všichni tři piloti, kteří přeletěli na Západ, zůstali profesi věrní. Oldřich Doležal létal v Británii jako dopravní pilot, stejně tak jako Ladislav Světlík a Vít Angetter. Ten později z Anglie přesídlil do Spojených států. Čím byl únos ze 24. března tak výjimečný?

„Především tím, že se jednalo o koordinovanou akci, která byla připravena na různých místech tehdejšího Československa, a že byla úspěšně dovedena do konce. Měla velmi silné důsledky, které se týkaly letecké dopravy, pilotů, ale byly i spojeny s velmi zajímavou až bizarní kampaní, která byla spojená i s natočením filmu Únos,“ hodnotí publicista Luděk Navara, autor knihy Příběhy železné opony.

Z ČSA museli odejít všichni bývalí piloti RAF, na linkách začali létat agenti StB a lidé takzvaně politicky nespolehliví nesměli na palubu letadel.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme