Mayská civilizace mohla být mnohem rozsáhlejší. Archeologové objevili v Guatemale na 60 tisíc zřícenin

Více než 60 tisíc zřícenin z dob mayské civilizace objevili vědci v guatemalské džungli. Pomocí speciálního laseru připevněného na trupu letadla zmapovali více než dva tisíce čtverečních kilometrů. Podle profesora Stephena Houstona jde o jeden z největších úspěchů archeologie za posledních 150 let. Nová technologie umožňuje pozůstatky staveb spatřit i skrze stromy nebo půdu.

Ciudad de Guatemala Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mayové říkali Quetzalcoatlovi Kukulcán - toto je Kukulcánova pyramida v Chichén Itzá

Mayská pyramida (ilustrační snímek) | Foto: Lucie Christovová

Podle Francisca Estrada-Belliho z National Geographic přináší nová metoda do archeologie revoluční změnu. Je prý srovnatelná s vývojem, který v astronomii umožnilo zprovoznění Hubblova teleskopu.

„Mám tu mapu vytvořenou na základě dat z laserových měření, Měla by nám být schopná říct, co se nachází za těmito stromy. Ukazuje, že hned tady za rohem je obrovský chrám,“ říká na webu National Geographic průzkumník Albert Lynn.

Zatímco Lynn jde džunglí, drží v ruce tablet. Mapa na displeji mu ukazuje, co se skrývá za okolním porostem. Předvádí tak praktické využití technologie, která mayské ruiny v Guatemale pomohla objevit.

Nález podle archeologů naznačuje, že mayská říše byla mnohem rozvinutější, než se dosud myslelo. Kulturou se možná podobala starověkému Řecku nebo Číně.

Ladislav Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít