Žlutý kočár na kolejích. Historická tramvaj patří k Milánu už víc než sto let
Jezdit do práce historickou tramvají není pro obyvatele Milána nic neobvyklého. Sto let starý model není žádnou atrakcí pro turisty, přestože uvnitř vypadá jako kočár a kabina řidiče zase připomíná kapitánský můstek s kormidlem.
Čekám na zastávce Via Grossi hned vedle náměstí Duomo, kde stojí slavná milánská katedrála. Kolem projíždějí tramvaje, ale já čekám na tramvaj číslo jedna.
Kočár na kolejích
Zevnitř tramvaj moc nepřipomíná, vypadá spíš jako kočár. Dřevěné lavice jsou umístěné po stranách, takže když řidič přišlápne brzdu, cestující se k sobě přimáčknou.
České fanoušky tramvají pobouřily fotky zničených legend T3 z Kyjeva, zlobí se na 'barbary'
Číst článek
Cestující Sára s ní jezdí dvakrát denně, většinou tak čtyři zastávky. „Líbí se mi, je velmi rychlá,“ říká Radiožurnálu.
Tramvaj jezdí ze zastávky Roserio do stanice Greco. Na konečné stanici mám štěstí, ujímá se mě totiž řidič Enrico a vysvětluje mi, že tramvaj prošla přestavbou. Vnitřek je prý ale stejný jako před sto lety.
Kapitán tramvaje
Podle Enrica není těžké tramvaj řídit, ale je k tomu potřeba speciální školení a certifikát. Řidič si taky musí dávat velký pozor na skútry a motorky, kterých je v Miláně hodně.
V polské Lodži se s nostalgií loučili s jednou z nejdelších tramvajových linek v Evropě
Číst článek
Práce se Enricovi líbí, připadá si prý jako kapitán tramvaje. A když mě vezme do kabinky, ani se mu nedivím. Vypadá to tady jako na kapitánském můstku, najdete tu dokonce i kolo, které připomíná lodní kormidlo.
Tramvaj se ovládá pomocí dvou páček, které připomínají klikovou hřídel nebo kliku od pumpy. Ta vlevo je pozlacená, vpravo černá. Jedna slouží k přidávání rychlosti, druhá k brždění.
Jako z minulého století
Zážitek z jízdy je úplně jiný než z pražské tramvaje. Hučí, drncá a odevšad se linou neobvyklé zvuky.
„Líbí se mi, je to kus milánské historie. Má opravdu výjimečný design,“ hodnotí studentka japanologie Sára. „Na druhou stranu si myslím, že už nevyhovuje tak velkému městu jako je Milán. Když jsou zácpy a auta stojí na kolejích, tak je opravdu obtížné se s ní dostat do práce.“