Štefánikova smrt byla nehoda. Nevyvážené letadlo při přistání sklouzlo po křídle, říká historik

Krátce poté, co během letecké havárie zemřel jeden ze zakladatelů Československa Milan Rastislav Štefánik, objevila se teorie, že jeho letadlo bylo sestřeleno na příkaz Edvarda Beneše. Podle slovenského historika a zakladatele Nadace Milana Rastislava Štefánika profesora Jána Fusky ale za pád letadla může jeho špatná vyváženost. V rozhovoru pro server iROZHLAS.cz řekl, že to dokazuje i simulace odborné společnosti.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jeden ze zakladatelů Československa, voják, letec a hvězdář Milan Rastislav Štefánik

Jeden ze zakladatelů Československa, voják, letec a hvězdář Milan Rastislav Štefánik | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Jaký byl význam Milana Rastislava Štefánika pro vznik Československa? Běžně se uvádí, že bez jeho pomoci by se Tomáš Garrigue Masaryk a Edvard Beneš neobešli.
Štefánik doplňoval tu trojici ze dvou pohledů. Jednak byl zástupce Slováků, takže tím se ta trojice stala československou. A kromě toho byl Štefánik jediný z těch tří francouzský vyšší důstojník, proto měl přístup určitým způsobem k materiálům anebo záměrům Dohody, protože byl osobním přítelem maršála Ferdinanda Foche.

Štefánik byl podle vás vysoký důstojník francouzské armády, dočetl jsem se, že dokonce generál. Jak získal tak vysokou hodnost?
Štefánik byl hvězdář, to vám nemusím zdůrazňovat, ale kromě toho se dobrovolně stal letcem. Když začala válka v roce 1914, jako francouzský státní občan se dobrovolně přihlásil. V roce 1912 získal francouzské státní občanství, takže v době, kdy se tvořila Československá národní rada, byl francouzským státním občanem.

Jako Francouz se stal vojákem, letcem. Postupem času prošel misemi v Rumunsku, Rusku, Srbsku a tak dále. Postupoval ne vojenským způsobem, ale spíš takovým zvláštním, který je jen dočasný. Vyjednával totiž nejen za Československo, ale i za Francii, tak mu francouzská armáda dala po jednání mezi Itálií a Jugoslávií hodnost generála.

Dokázal určitým způsobem přesvědčit Itálii, aby povolila československé legie. Dostal se na pozici zastupujícího člena Československé národní rady a z tohoto titulu byl jmenovaný generálem. A druhý důvod byl, že Štefánik byl zástupce československých legií na Sibiři. Takže i z tohoto titulu mu náležela hodnost generála, kterou mu udělila francouzská armáda.

Před 100 lety byl Prešpurk přejmenován na Bratislavu. Jen pětinu obyvatel tvořili Slováci

Číst článek

Štefánik se také znal s tehdejším francouzským prezidentem Raymondem Poincarém, což bylo důležité pro Masaryka s Benešem. Jak se seznámili?
Štefánik byl osobní přítel jeho bratra. Ten byl hvězdář. A protože byl osobní přítel jeho bratra, tak se dostal i k prezidentovi. Také se k němu dostal přes své přátele, jako byl pan ministerský předseda Aristide Briand, s kterým se osobně přátelil. Takže v době, kdy se vytvořila Československá národní rada, se pohyboval v politických a vojenských kruzích poměrně dlouho a to i jako vědec. Díky tomu se dostal i k prezidentovi, který v té době zastupoval i ministra zahraničí. Generálem ho jmenoval premiér Georges Clemenceau.

Letecká nehoda

Ještě bych se vás chtěl zeptat na Štefánikovu smrt. Zemřel 4. května 1919 při letecké havárii. Co se tam stalo?
Teorií okolo Štefánikovi smrti je vícero. Podle všeho to byla závada na letadle. Simulaci této havárie provedla na Slovensku odborná společnost a zjistilo se, že Štefánikovo letadlo při přistávání, když dělal poslední okruh okolo primitivního letiště, sklouzlo po křídle dolů. Důvodem bylo, že letadlo bylo poměrně nevyvážené, mělo rozměr křídel 24 metrů, ale bylo dlouhé jen deset metrů, takže ta hmota se neudržela, protože vrtule, které poháněly stroj, nestačily naplnit vzduchovou mezeru, která vznikla prudkým otáčením.

Takže teorie o tom, že jeho letadlo bylo sestřeleno, není pravdivá?
Ne. Už samotní Italové, když se dělala první prohlídka, přiznali, že letadlo mělo problémy s navigací už během letu. Tato teorie vznikla spíš později z důvodů politických. Snažili se to připsat nějakému politickému komplotu Beneše nebo jiných politiků.

Jak jste sám naznačil, ta teorie vznikla na základě údajných špatných vztahů Beneše a Štefánika. Někdy se mluví i o neshodách s Masarykem. Jaké byly v té době mezi nimi vztahy?
Řekl bych, že vztahy v této trojici byly celkem normální, vyvážené. Samozřejmě rozdíl tam byl. Štefánik velmi dobře korespondoval s Masarykem – byl jeho žákem ještě na univerzitě v Praze, takže se velmi dobře snášeli.

Před 100 lety jsme si pojmenovali měnu. Platit Češi mohli také řepou, sokolem, rašínem nebo brkem

Číst článek

Tato teorie vznikla na základě výroku pana Beneše, který řekl, že se definitivně rozešel se Štefánikem a že s ním nadále spolupracovat nebude. Z tohoto vznikla teorie, že mohlo jít o pomstu Beneše. Že to letadlo nechal havarovat, což samozřejmě není jednoduché připravit tak, aby havarovalo zrovna nad Bratislavou.

Jedna z teorií ještě byla, že Štefánika sestřelili čeští legionáři, což je absolutní nesmysl, protože českoslovenští legionáři svého velitele skutečně měli rádi. Svědčí o tom řada výroků a pomníků, které právě českoslovenští legionáři postavili na počest tragicky zesnulého Štefánika. V každé společnosti, když se jedná o takových vážných věcech, bývají i názorové rozdíly, ale ty nebyly tak veliké, aby se lišily ve vnímání toho jejich konečného díla – vytvoření Československé republiky.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme