Před 46 lety skončil přesun kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. Dodnes je v Guinnessově knize rekordů

Přibližně 10 tisíc tun těžkou a čtyři sta let starou stavbu přesunout na vzdálenost více než 800 metrů. Zdánlivě nemožný úkol se podařilo před 46 lety krátce před devátou hodinou ranní splnit. Stalo se tak v severočeském Mostě, kde tamní kostel Nanebevzetí Panny Marie přesunuli kvůli ložiskům uhlí pod starým městem. Dodnes jde o unikátní počin, který je zapsaný i v Guinnessově knize rekordů.

Most Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Děkanský chrám v Mostě byl postaven v 16. století. A právě v tuto chvíli se dal tento kolos, vážící 9660 tun, do pohybu,“ zachytilo 30. září 1975 vysílání Československého rozhlasu začátek přesunu mosteckého kostela Nanebevzetí Panny Marie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Před 46 lety skončil přesun kostela v Mostě. Více si poslechněte v reportáži Víta Andrleho

Stavba byla od 16. století součástí starého Mostu. Komunistický režim se ale rozhodl historické město v 60. letech zbourat kvůli těžbě uhlí. „Tam totiž byla, dejme tomu, tak pěti až čtyřicetimetrová uhelná sloj,“ vysvětluje Radiožurnálu důvody rozhodnutí o demolici města Stanislav Štýs, odborník na rekultivaci krajiny po těžbě.

Součástí starého Mostu bylo několik dalších kostelů a chrámů. Všechny ale byly zbourány spolu s městem. Jediný gotický kostel se díky nátlaku památkářů podařilo uchránit.

Speciálně sestavená komise při ministerstvu kultury zvažovala hned několik variant budoucnosti kostela. V úvahu připadalo třeba ponechat kostel na stejném místě nebo jej rozebrat a přemístit po částech. Tím by ale ztratil na památkové hodnotě.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě | Foto: public domain

I proto zvítězila právě varianta přesunu kostela v celku. A mohly tak začít přípravy. „Byl odstraněn mobiliář, byl demontován oltář, byly demontovány oboje varhany. A také bylo potřeba zbourat věž, protože ta byla z chatrného zdiva. Nakonec byl zpevněn vnitřek klenby železobetonovou konstrukcí,“ přibližuje zástupkyně kastelána Zuzana Klimplová jen část toho, co museli technici a řemeslníci před samotným přesunem mosteckého kostela udělat.

Trasa, kterou kostel musel urazit, byla 841 metrů a 10 centimetrů dlouhá. Historická památka se pohybovala na čtyřech kolejích po celkem 53 speciálních vozících. Ty řídili technici z velína, který byl zřízený uvnitř kostela.

„Kostel byl vybaven analogovým počítačem a každý ten vozík byl spojen s tím počítačem. A taky několik set míst na tom zdivu,“ popisuje Štýs mechanismus, kterým se zajistil stabilní přesun kostela.

Severka měla plno. Příznivci seriálu Most! se v hospodě mezi paneláky sešli kvůli poslednímu dílu

Číst článek

Vše technici naprogramovali tak, aby průměrná rychlost byla něco přes dva centimetry za minutu. A 27. října 1975, krátce před devátou hodinou ráno, dorazil kostel po necelém měsíci konečně na své nové místo.

„Restaurátorské práce započaly v roce 1983. Vysvěcení se pak dočkal 19. a 20. června roku 1993, což je důležité, protože dodnes si veřejnost myslí, že kostel vysvěcený není,“ vyvrací Klimplová mýtus, který je zřejmě spojený s tím, že oltář kostela kvůli přesunu směřuje dodnes netradičně na jih.

Gotický svatostánek v severočeském Mostě má díky přesunu i další unikát, díky kterému je dokonce v Guinnessově knize rekordů. Dodnes jde totiž o nejtěžší objekt na světě, který byl kdy přesunutý na kolejích.

Vít Andrle Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme