Třetí nejstarší dochovaný v Praze. Před 140 lety byl zahájen provoz Palackého mostu

Před 140 lety, 22. prosince 1878, byl otevřen Palackého most. Jde o třetí nejstarší dochovaný most v Praze a první, po kterém vedla tramvajová trať. Jeho stavba trvala asi dva a půl roku a při zakládání pilířů do říčního dna byla poprvé použita kesonová metoda. Most byl stavěn v duchu národního obrození. Proto byl původně v barvách trikolory a zdobila ho čtyři sousoší od Josefa Václava Myslbeka.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Palackého most vznikl v letech 1876-1878 navzdory tehdy probíhající hospodářské krizi. Stavělo se podle projektu Bedřicha Münzbergera a Josefa Reitera z potřeby lepšího spojení s rychle se rozvíjejícím průmyslovým Smíchovem.

Osobní auta se na most u Vltavské vrátí do dvou týdnů. Budou jezdit jen jedním pruhem

Číst článek

Při stavbě byla poprvé použita metoda kesonu. Ten byl využit při zakládání pilířů do říčního dna. Pracuje na principu stejného tlaku v kesonu i ve vodě. Díky tomu je možné pracovat v něm bez skafandrů. Výkopové práce tak mohou probíhat rychleji. Keson sám vlastní vahou klesá do stavební jámy a po dokončení výkopu je vyplněn betonem, a slouží tak jako část nosného pilíře vznikajícího mostu.

Zpočátku byl most barevný. Záhlaví pilířů a klenbové kvádry z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce tvořily barvu trikolory. Dnes to již kvůli znečištění mostu není tak patrné.

Zprvu se mu říkalo Kamenný na Smíchov nebo Podskalský, ale brzy dostal jméno po Františku Palackém, stejně jako navazující ulice na smíchovské straně (nynější Lidická). Za druhé světové války byl přejmenován na Mozartův most, po osvobození se ale vrátil původní název, který nese až dodnes.

Od roku 1897 byl osazen čtyřmi sousošími od Josefa Václava Myslbeka, ale letecký nálet v roce 1945 je silně poškodil. Sousoší byla inspirována starými českými pověstmi a jmenují se Ctirad a Šárka, Libuše a Přemysl, Lumír a Píseň, Záboj a Slavoj. Dnes je už ale na mostu nenajdeme, nachází se v parku na Vyšehradě.

Po lávce v pražských Nových Butovicích opět chodí lidé. Silničáři ji zbourali a postavili novou

Číst článek

Od roku 1883 byla po mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje. Nyní tu vede běžná dvoukolejná tramvajová trať spojující Palackého náměstí na pravém břehu se smíchovskou křižovatkou U Anděla na levém břehu.

V letech 1911 a 1912 po mostě chodil Albert Einstein, když byl v Praze profesorem na německé univerzitě.

Most dlouhý necelých 230 metrů je kamenný a má sedm kleneb. Střední o průměru 32 metrů doplňují dvě o něco menší po stranách a dvě ještě menší u břehů. Při jeho stavbě se počítalo i s budoucím rozšířením mostu, které se realizovalo v letech 1950-1951, kdy se zároveň odstraňovaly škody způsobené leteckým bombardováním ze 14. února 1945.

Petr Jadrný, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme