Čeští potápěči identifikovali vrak parníku z roku 1918, měří 111 metrů

Čeští potápěči zdokumentovali minulý týden v jižní Itálii při několika ponorech vrak parníku. Parník o délce 111 metrů a výtlaku 2700 tun se potopil v lednu 1918 po zásahu torpéda, vypáleného rakousko-uherskou ponorkou U28, jejímž kapitánem byl Čech Zdenko Hudeček. Patřil mezi nejúspěšnější ponorkové velitele rakousko-uherského námořnictva. Za svou kariéru potopil 11 lodí.

Tento článek je více než rok starý.

Plzeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Potápěči z Czech Diving Teamu se zaměřují na vraky lodí, které mají souvislost s Českem. (ilustrační foto)

Potápěči z Czech Diving Teamu se zaměřují na vraky lodí, které mají souvislost s Českem. (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Vedoucím expedice, která je složená z technických potápěčů, historiků a dokumentaristů, byl Zdeněk Partyngl z Klatov.

Potápěči z Czech Diving Teamu se zaměřují na vraky lodí, které mají souvislost s Českem. Podnikli expedice v Chorvatsku, v Itálii, v Černé Hoře, v Albánii, ve Španělsku, v Polsku i v oblasti Baham.

Přehrát

00:00 / 00:00

Potápěči z Czech Diving Teamu identifikovali parník potopený ponorkou U28 kapitána Zdenko Hudečka

K jejich největším úspěchům patřil v roce 2008 objev vraku obrněného křižníku Giuseppe Garibaldi z první světové války v Chorvatsku. Před dvěma lety se v Albánii s pomocí tamních spolupracovníků jako první ponořili k vraku rakousko-uherské ponorky U-16, která se potopila v roce 1916.

Vrak objevili rybáři

Vrak parníku před několika lety náhodně objevili italští rybáři asi šest kilometrů od mysu Spartivento v Kalábrii. Podrobný průzkum a jeho identifikaci provedla až výprava českých potápěčů a dva jejich italští kolegové.

Nacisté se chtěli Lidicemi pochlubit. Bylo to zvěrstvo i na druhou světovou válku, říká historik Stehlík

Číst článek

„Ponory byly velmi technicky náročné i nebezpečné, protože v místě byl silný proud a velmi špatná viditelnost,“ řekl Partyngl. Vrak je podle něj značně poškozený. Z velké části to způsobil zásah torpéda, dílo zkázy dokonala následná exploze kotle a náraz parníku na mořské dno. Vrak leží v hloubce asi 62 metrů na levoboku a je roztržený na dvě části.

Lodní deník je uložen ve Vídni

Loď byla původně vyrobena v roce 1878 v loděnicích v Glasgow ve Skotsku pod jménem Wistow Hall, několikrát prodána a přejmenována na S/S Bosforo. Osudná se jí stala plavba s vojenským materiálem 12. ledna 1918. Torpédo zasáhlo loď ve 21.15, těžce poškozený parník klesl ke dnu během několika minut. Zahynulo v něm 36 italských námořníků.

Potápěči při ponorech pořídili maximální množství dokumentace a s pomocí historiků ji porovnali s dobovými materiály, fotografiemi a archivními dokumenty. Informace o potopeném parníku měli už dříve ze záznamů v lodním deníku ponorky U28, který je uložen ve vojenském archívu ve Vídni.

Michaela Svobodová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme