Pandořina skříňka? Půvab i strastná touha a trýzeň, jež stravuje údy. Však povaha lstivá

Pandora byla typem ženy, po níž touží nejeden muž. Byla rozumu poněkud mdlého, což znamenalo, že v manželovi, pokud bude jen trochu šikovný, bude vidět titána. A on to shodou okolností skutečně Titán byl, jmenoval se Epimetheus a byl bratrem mnohem známějšího a podstatně chytřejšího Titána Promethea. A navíc, Pandora byla vnadná!

Tento článek je více než rok starý.

Rčení pod rentgenem Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rčení pod rentgenem Milana Slezáka: Pandořina skříňka.

Rčení pod rentgenem Milana Slezáka: Pandořina skříňka. | Foto: Osaro Konečná / iROZHLAS | Zdroj: Český rozhlas

Staří Řekové věřili, že Pandora byla nejkrásnější žena, jaká kdy byla stvořena. Bodejť - byla kolektivním dílem bohů, jak o tom vypráví Hesiodos v básni Práce a dny.

Hefaistos, božský řemeslník, uhnětl z hlíny a vody pěknou postavu a „tvář rovnou nesmrtelným bohyním“ a vložil dovnitř krásný hlas. Bohyně krásy a lásky Afrodita dala Pandoře „půvab i strastnou touhu a trýzeň, jež stravuje údy“. A také oddanou, psí mysl. Které mužské srdce by se nezatetelilo?

PANDOŘINA SKŘÍŇKA

Neradno ji otvírat, uvnitř číhají pohromy nejrůznějšího druhu. V antice se ovšem nemluvilo o skříňce, ale o Pandořině sudu, džbánu či kádince. Každopádně to mělo víko.

Bohyně moudrosti a umění Athéna vzdělala Pandoru v ručních pracích, takže uměla dobře tkát, a půvabně jí zřasila roucho i vlasy. Pandořin vzhled pak vylepšovaly i další, méně významné bohyně.

Nakonec nastoupil posel bohů a patron podvodníků Hermes. Nasadil Pandoře do prsou „slova lichotivá a lži a povahu lstivou“ (říká Hesiodos) a dovedl ji k Epimetheovi.

Který ji ke škodě nás lidí přijal - i s její skříňkou, otráveným darem od bohů. Bylo to pečlivě uzavřené, a tím velice tajemné - takže Zeus, který dal Pandoru a její „skříňku“ zhotovit, si mohl být jist, že zvědavá žena dříve nebo později zvedne víko.

Pandora to udělala - a z nádoby se po světě rozlétly strasti, které od té doby trápí lidi: Stáří, Námaha, Nemoc, Šílenství, Neřest, Vášeň, Zármutek, Hlad, Smrt. Kráska se sice vzpamatovala a nádobu přiklopila. Ale to byla další chyba: vevnitř zůstalo to jediné, co se mělo dostat ven - Naděje.

Pandora. | Foto: Louis Hersent | Zdroj: Wikimedia Commons

Pandořinu skříňku otevře každý, kdo se neopatrně, ledabyle dotýká starých, zasutých, vleklých a nevyřešených problémů. Otevřeli ji například francouzští revolucionáři, když koncem osmnáctého století svrhli Bourbony a pod hesly Volnost-Rovnost-Bratrství sklouzli do krvavého teroru.

RČENÍ POD RENTGENEM

Achillova pata, medvědí služba, Potěmkinovy vesnice... Známá rčení, jimž každý rozumí. Ale víme, co se za nimi skrývá? A znamenají vůbec to, co dřív? Po jejich stopách se v rubrice RČENÍ POD RENTGENEM vydává Milan Slezák, zahraničněpolitický analytik Českého rozhlasu se zálibou v historii a filosofii.

Je s podivem, že hodně revolučních pandor mívá dobrou vůli a je oddáno ušlechtilým ideálům. Často, ne vždy, jsou to lidé, kteří by v osobním životě neublížili mouše. Alespoň na počátku. Pak se to nějak zvrhne.

Za Pandoru a obsah její nádoby může mstivost a řekněme to rovnou, malost krále řeckých bohů Dia. Handrkoval se s Prometheem o lidstvo. Dia lidé rozčilovali, Prometheus se jich zastával a snažil se jim třeba i podvodem zajistit co nejvíce výhod. A jednou - poté, co ho Prometheus kvůli lidem opět podvedl - se Zeus dopálil natolik, že vydal rozkaz k výrobě Pandory a Pandořiny skříňky. Jejich prostřednictvím potrestal lidstvo jako celek. 

Sapér Vodička, známý ze Švejka, by Diovi rozuměl. I on prosazoval zásadu: „Vinnej nevinnej, berte to po řadě!“ 

Milan Slezák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme