Slovenská strela se po opravách vrátila do Kopřivnice. Historický vůz vítaly stovky lidí

Legendární železniční vůz Slovenská strela se ve čtvrtek po více než dvou letech oprav vrátil do Kopřivnice na Novojičínsku. Zatímco dříve stál venku před Technickým muzeem Tatra, kde léta chátral, nyní bude vystaven nedaleko odtud ve speciálním proskleném depozitáři u nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Na opravu vůz odjel naložený na speciálním návěsu, ve čtvrtek přijel po vlastní ose po kolejích. V Kopřivnici na vlak čekaly stovky lidí.

Tento článek je více než rok starý.

Kopřivnice (Novojičínsko) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slovenskou strelu Tatra vyrobila v roce 1936. Vlak bude jedním z největších lákadel nového muzea, které by se návštěvníkům mělo otevřít na podzim.

„Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely,“ uvedl za automobilku Tatra Trucks Jaroslav Martínek. Tatra má navíc v plánu se Strelou vyjíždět po kolejích ven.

Už může na koleje. Restaurátoři dokončili renovaci historického rychlovlaku Slovenská strela

Číst článek

„Určitě bude jezdit tak, aby se těch jízd mohla účastnit i širší veřejnost. Budeme ještě vymýšlet systém, který umožní, aby se postupně každý, kdo má zájem, mohl jízdy Slovenskou strelou účastnit. Nebude to určitě jednoduché, protože zájemců bude obrovské množství,“ řekl mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Hejtmanův náměstek Lukáš Curylo (KDU-ČSL) popsal, že když Strela stála venku, byla v docela žalostném stavu a byly v ní udělány i zásahy, které jí neprospěly. Proto se kraj před renovací s Tatrou dohodl, že pro vlak postaví i speciální stánek, jenž bude součásti velkého projektu nového muzea.

„Návštěvníci budou moci zhlédnout tuto lokomotivu nejen z pohledu pasažéra, ale budou moci se podívat i zespodu na mašinu, i z vrchu, aby zakusili unikátnost tohoto skvostu a naší jediné železniční národní kulturní památky,“ vysvětlil Curylo.

Celkové náklady na renovaci vlaku včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun. Téměř 80 milionů z toho pokryjí dotace z Evropské unie, zbývající část poskytla společnost Tatra Trucks.

Nadčasový hybrid

Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji. Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl od roku 1936 nasazený na trati Praha – Bratislava, i proto dostal takový název.

Jezdil s jedinou zastávkou v Brně a byl to tehdy nejrychlejší spoj na československých kolejích. Trasu zpočátku urazil za čtyři hodiny a 50 minut, později za čtyři hodiny a 18 minut, což překonal až po 70 letech vlak typu SC Pendolino.

Curylo řekl, že Strely byly z mnoha důvodů unikátní a nadčasové. „I když měly naftový agregát, tak motor, který poháněl mašinu, byl na elektřinu, byl střídavý a pak byl stejnosměrný, takže byl v podstatě takovým hybridem nadčasovým už de facto před 100 lety,“ uvedl náměstek.

Přes 130 kilometrů v hodině

Zajímavostí je i velmi vysoká rychlost, jíž Strela dosahovala díky unikátní konstrukci.

„Ta lokomotiva byla oproti ostatním velmi lehká, a tak mohla i v té době dosáhnout rychlosti přes 130 kilometrů v hodině, což byl unikát i v rámci celého světa,“ objasnil Curylo.

Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku.

Na trati byl ještě v 50. letech, poté byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Je jedním ze symbolů města.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme