Nová dálnice na Ostravu je bariérou pro zvěř
Už třetí den se jezdí po nově otevřeném dálničním úseku spojujícím Prahu s Ostravou. Zatímco lidem se tak zjednodušilo a zrychlilo cestování, zvířatům na Novojičínsku se život zkomplikoval. Dálnice totiž vytvořila přehradu mezi Beskydami a Jeseníky a dalšími oblastmi, kde žijí velcí savci jako jeleni a rysi, ale samozřejmě i běžní, menší živočichové.
Původně pro ně měli stavebníci vybudovat u Podhoří nedaleko Hranic speciální most, takzvaný ekodukt, z toho ale nakonec sešlo.
"V roce 2003 ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že by tam měl ekodukt být, právě v souvislosti s narušením migračních tras chráněných živočichů," říká vedoucí oddělení druhové ochrany ministerstva životního prostředí Jan Šíma a dodává:
"V průběhu výstavby dálnice ale ministerstvo začalo jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Ředitelství na základě svých poznatků přišlo s návrhem, že by bylo vhodnější řešit migraci živočichů jiným způsobem."
Tím řešením, které předložilo Ředitelství silnic a dálnic, měl být přechod o pár kilometrů dál, u obce Hrabůvka.
"S tím ale nemůžeme souhlasit. Objekt není ekoduk v tom pravém slova smyslu. Je to sdružený objekt, který převádí silnici, plynovod i potok. Funkce pro zvířata je velmi omezená," tvrdí Šíma.
Ekodukt je drahý
Možným důvodem, kvůli kterému se Ředitelství silnic a dálnic nechce nový ekodukt stavět, je jeho vysoká pořizovací cena. Ta se pohybuje od sta do čtyřset milionů korun . Například v Mostech u Jablunkova stojí ekodukt za 200 milionů korun.
"Dálnice je vždy zásadním zásahem do populací zvířat, naruší jejich migrační trasy. Zde, v oblasti takzvané Moravské brány se k sobě nejvíce přibližují Moravskoslezské Beskydy a Hostýnské vrhy s Oderskými vrchy. Je zde potenciál migrace velkých šelem, například medvěda, rysa, vlka, chodí tudy i jelení zvěř," uzavírá Šíma s tím, že ekodukt by zde stát měl.