Vědci objevili v Barmě dosud neznámý druh opice. Hulman Popa je ale kriticky ohrožen

Dosud neznámý druh opice objevili vědci v odlehlé oblasti Barmy. Okamžitě ho ale zařadili mezi nejohroženější živočišné druhy. Podle nich existuje jenom zhruba 200 hulmanů Popa, pojmenovaných podle oblasti, v níž žijí.

Neipyijto (Aktualizováno: 14:03 12. 11. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vědci objevili v odlehlé oblasti Barmy dosud neznámý druh opice, ale okamžitě ho zařadili mezi nejohroženější živočišné druhy. Podle nich existuje jenom zhruba 200 hulmanů Popa (na snímku) | Foto: AFP PHOTO/ THAUNG WIN | Zdroj: Profimedia

Popa je posvátná hora v barmské Mandalajské oblasti a hulmani patří k čeledi kočkodanovitých primátů, kteří se živí hlavně listy.

První mládě šimpanze v plzeňské zoo po 17 letech. Ošetřovatelé vypustili pětiměsíční Cailu do výběhu

Jak uvedl zpravodajský server BBC, nově objevený druh se vyznačuje výraznými kruhy kolem očí a našedivělou srstí. Tento druh hulmanů rychle ztrácí životní prostor a ohrožují ho také lovci.

Na existenci nového druhu v Barmě poukazovali vědci už nějakou dobu na základě vzorků DNA odebraných z trusu divoce žijících opic. Až dosud se ale nový druh neprokázal.

Odhalila nečekaná tajemství šimpanzů i jejich temnou stránku. Primatoložce Jane Goodallové je 85 let

Hulmani Popa žijí na zalesněných pozemcích v centru Barmy, většinou v chráněném parku na svazích posvátné hory Popa. Z genetických studií vyplývá, že se oddělili od ostatních, už známých druhů, asi před milionem let.

Frank Momberg ze skupiny ochránců přírody Fauna & Flora řekl, že těmto hulmanům „hrozí vyhubení, takže je naprosto nezbytné chránit zbylé jedince a zapojit do toho místní komunity i soukromý sektor“.

Podle vědců je naživu 200 až 250 jedinců, kteří se zdržují ve čtyřech navzájem izolovaných skupinách. Barma se v minulém desetiletí otevřela mezinárodní vědecké spolupráci, což vedlo k objevu nových druhů ještěrů a obojživelníků. Objev dosud neznámého druhu primáta se považuje za ojedinělý, uvádí BBC.