Vědci odhalili, jak hmyz hospodaří s květy. Hladoví čmeláci okusováním rostlin urychlují jejich růst

Co dělá opylující hmyz, když mu chybí květiny a tedy potrava? Jednoduše přesvědčí rostliny, aby vykvetly předčasně. Zdánlivě jednoduché chování ale až doteď unikalo pozornosti vědců. Poodkryl ho až nový výzkum pojmenovaný Čmeláci – zahradníci publikovaný v časopise Science. Vědci z polytechnické vysoké školy v Curychu přitom došli k této souvislosti náhodou.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čmelák se vyskytuje častěji na severní polokouli, ale znají ho i na Novém Zélandu.

Čmeláci ukusují listy při nedostatku rostlin k opylování, aby tak urychlili jejich růst (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Unsplash

V laboratorních podmínkách vědci zkoumali, jak reagují rostliny na vajíčka hmyzu, který květiny žere, a co to následně znamená pro opylovače. A právě u čmeláků si tým všiml podivného chování.

Populace hrabošů se podle ekologa na jižní Moravě zhroutila i bez jedů. ‚Někde je pokles až 90 %,’ říká

Jak uvedl švýcarský tým v publikaci v časopise Science, okusování a nahlodávání listů čmeláky stimuluje rostliny k rychlejšímu růstu a kvetení – v některých případech až o měsíc. Kvetení ze stresu však není pro vědce úplnou novinkou, jevu se věnoval v minulosti například japonský výzkumník Kiyotoshi Takeno. Novým objevem však zůstává, že čmeláci okusují listy ve chvíli, kdy mají nedostatek potravy, tedy rostlin k opylování.

Na objev tým Marka Meschera a Consuely De Moraesové navázal zkoumáním v terénu, kde se potvrdilo, že hmyz se takto chová i ve volné přírodě. Zjistili také, že se k tomuto návyku uchylují různé druhy čmeláků.

Objevu by v praxi mohli využít například zemědělci, pro něž by urychlení květu rostlin znamenalo dřívější úrodu. Tak jednoduché to však podle vědců není. Replikace poškození kusadel neměla zdaleka stejný efekt a je pravděpodobné, že na jev mohly mít vliv také chemikálie z hmyzích slin.

Poznatky švýcarských vědců přináší i nové poznatky i o vymírání hmyzu. Pozitivní zprávou podle nich je, že minimálně čmeláci jsou možná schopni si poradit, i když bude příroda tempo růstu rostlin měnit. Na faktu, že k vymírání hmyzu dochází, to ale podle výzkumníků nic nemění. Bližší provázání opylujícího hmyzu s rostlinami navíc napovídá tomu, že opylování nelze snadno mechanicky nahradit.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít