Snížením konzumace hovězího masa by kleslo odlesňování. Alternativ existuje mnoho

Odlesňování patří k největším ekologickým hrozbám naší planety. A zároveň je to problém, který zatím nemá jednoduché řešení. Jedno se ale nyní nabízí, nahradit pětinu zkonzumovaného hovězího masa rostlinnou alternativou.

Hezká kráva na dovolené ve Švýcarsku.

Chov skotu je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů (Ilustrační foto) | Foto: Jiří Špaček | Zdroj: Český rozhlas

Pokud by lidé snížili konzumaci hovězího masa o zmiňovanou pětinu a nahradili ho rostlinnou alternativou, odlesňování by se v následujících třiceti letech zpomalilo asi o polovinu, což by mělo vliv i na emise skleníkových plynů.

Znečištění moří spolu s klimatickými změnami zpomaluje růst ryb. Je to špatná zpráva pro všechny

Ty by tím pádem klesly taky zhruba o polovinu, protože krávy produkují velké množství metanu, což je silný skleníkový plyn.

Čísla zveřejnili vědci z potsdamského centra pro zkoumání dopadů změn klimatu. Celý vědecký článek je publikovaný v prestižním časopise Nature.

Chov skotu je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů. Pokud jde o zemědělství a odlesňování, chov krav a pěstování potravy pro ně využívá 83 procent veškeré zemědělské půdy. Přitom hovězí maso zabírá jen asi 18 procent všech lidstvem spotřebovaných kalorií.

Konzumace hovězího, ale také skopového a kozího masa, tedy přežvýkavců, dlouhodobě roste. Od šedesátých let se čísla zdvojnásobila, což je jeden z faktorů, který ovlivňuje klimatickou změnu a lidský dopad na ni.

Biolog Petr: Naše tělo nepostřehlo, že už nejsme lovci a sběrači. Pořád ždíme z každého sousta maximum

Mykoprotein Quorn

Autoři studie navrhují hovězí maso nahradit takzvaným mykoproteinem. Ten je známý pod  už zmiňovanou komerční značkou Quorn. Jde o bílkovinu, kterou vytváří mikro houba, která se latinsky jmenuje Fusarium veneratum.

Bílkoviny houba vytvoří, vloží se do velké nádoby s výživou. Potom se bílkoviny zpracují, vysuší, obvykle se smíchají s nějakým extraktem buď z vajec anebo z brambor, které dají Quornu strukturu a potom se to zpracuje do různých tvarů, různých produktů.

Má takovou trošku houbovitou strukturu, ne nepodobnou masu. Dostupnost by v Evropě mohla být poměrně dobrá, pokud bychom chtěli, protože už vypršel patent. Quorn se vyrábí už od roku 1985.

Pokud jde o životní prostředí, stav je poměrně dobrý. Proti hovězímu masu využívá o 90 procent méně vody a zemědělské půdy a produkuje 80 procent emisí.

Extrémně vysoké teploty trápí oceány. Podle vědců tak globální oteplování dosáhlo krajní meze

Další alternativy

Hlavními dvěma surovinami, kvůli kterým roste odlesňování jsou palmový olej a kakao. Pokud jde o palmový olej, už se částečně na nějakých náhradách pracuje. Jednou z nich by mohla být náhražka vyráběná z mořských řas.

Rostlinných náhražek masa je více. Patří mezi ně sója, chlebovník nebo seitan, který obsahuje pšeničnou bílkovinu.

Také ale existují hmyzí proteiny. Jde o poměrně udržitelnou záležitost, protože hmyz roste velmi rychle a nepotřebuje tolik stravy. Na druhou stranu pokud jde o dopad na klima, spotřebuje spoustu elektřiny.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít