Včely a ptáci zvyšují kvalitu kávy. Bez nich úroda klesla o čtvrtinu

Kdyby na kávovníkových plantážích nespolupracovali včely a ptáci, pěstitelé by měli o čtvrtinu horší úrodu. To plyne ze studie na třiceti pokusných farmách v Kostarice a USA. Práce vyšla v odborném časopise PNAS.

San José Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kávovníková farma (Coffee berries are sundrying in a small farm)

Vědci vyčísllili pozitivní efekt včel jako opylovačů, ale hlavně účinek souhry mezi ptáky a hmyzem. Vyšlo jim, že bez této spolupráce by ztráceli v průměru 1066 dolarů za hektar | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Efekt ochrany přírody se v některých případech dá přepočítat na peníze. Spolupráce ptáků a včel zlepšuje vzhled, kvalitu a tedy i cenu kávy.

Poslechněte si celou Laboratoř Martiny Maškové

Vědci vyčísllili pozitivní efekt včel jako opylovačů, ale hlavně účinek souhry mezi ptáky a hmyzem. Vyšlo jim, že bez této spolupráce by ztráceli v průměru 1066 dolarů za hektar.

„Ekosystémové služby nám příroda poskytuje zadarmo,“ upozorňuje entomolog Jan Šobotník.

Propočítané ztráty

„Bezděčně to farmáře nutí k něčemu, co je prospěšné pro ochranu přírody,“ podotýká jeho profesní kolega David Král.

Vědci objevili novou techniku lovu hřebenatek. ‚Osvětlíte je a ony přijdou‘, říká oceánolog

„Květy jsou lépe opylované, a zároveň nejsou poškozené škůdci, protože ty sežerou ptáci,“ popisuje vědec.

U když ptáci škůdce, což může napřklad lýkožrout, nesezobou, opylovačům květy méně voní, nejsou pro ně tak atraktivní

Ztrátu z pokusných kávovníkových plantáží bez souhry ptáků a včel vědci propočítali na průměrně 1 066 dolarů na hektar.

Menší farmy

„Farmy je třeba budovat je tak, aby byly menší a daleko od sebe a mezi ne udělat biokoridory nutné pro přežívání pro ptáky a včely,“ radí David Král.

Upozorňuje také, že část ptáků by měla hnízdit jinde než přímo v plantážích.

Poslechněte si celou Laboratoř o vlivu pesticidů na rozmnožování včel, vzácných opylovačích a významu spolupráce včel a ptáků pro pěstování kávy.Debatují entomologové Jan Šobotník a David Král a herec a pedagog Ondřej Kepka. Moderuje Martina Mašková.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít