Teplomilné kobylky se podle vědců začaly objevovat na Ostravsku. Jde o důsledek globálního oteplování

Na Ostravsku se začíná ve velkém objevovat teplomilný rovnokřídlý hmyz. Biologové Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity v pětiletém výzkumu prokázali rozsáhlou expanzi kobylky kuželohlavé, která se v Česku znovuobjevila po zhruba 50 letech v roce 2006 na jižní Moravě a během 15 let stala na řadě míst běžným druhem. Jde podle nich i o důsledek globálního oteplování. V úterý to sdělila mluvčí univerzity Lucie Fremrová.

Ostrava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kobylka kuželohlavá | Zdroj: Flickr | CC BY-NC 2.0,©

Své závěry vědci publikovali v prestižním časopise Insects. Od roku 2006 podle nich urazila kobylka od hranic s Rakouskem na sever desítky kilometrů.

Kobylka kuželohlavá | Zdroj: Flickr | CC BY-NC 2.0,©

„Kobylka se šířila maximální rychlostí 13,8 až 16,2 kilometru ročně, přičemž v Moravské bráně na severu Moravy se její postup zpomalil na 11,1 až 11,7 kilometrů ročně,“ uvedl člen týmu Oto Kaláb.

S výzkumem v terénu vědcům pomohli i amatérští pozorovatelé z řad veřejnosti. Kobylku kuželohlavou si biologové vybrali pro výzkum kvůli jejím vlastnostem: jde o dobře létající druh, který se snadno šíří otevřenou krajinou a lze jej snadno vyhledávat i mapovat.

„Samci totiž navečer vydávají hlasitý a velmi charakteristický zvuk, který je dobře slyšitelný i na desítky metrů. Po večerech jsme tak pravidelně projížděli autem s otevřenými okýnky krajinou a pomocí detektoru ultrazvuku, který umožňuje zachycení a lokalizaci zvuku, mapovali možné přesuny této kobylky napříč Moravskou bránou,“ popsal Petr Kočárek z Ostravské univerzity.

Některé africké státy čelí letos už podruhé invazi kobylek. Způsobily ji vydatné deště a růst vegetace

Při modelování rychlosti a tras migrace pak vědci vyšli z geografických analýz.

„Zaznamenané trasy expanze kobylky kuželohlavé jsou s velkou pravděpodobností využívány také dalšími druhy, včetně těch nepůvodních a invazivních. Na rozdíl od invazivních druhů jde v případě sledované kobylky o neškodný druh,“ uvedla Fremrová.