Nejvýše žijícím savcem je křeček. Vědci ho objevili ve výšce přes 6000 metrů v jihoamerických Andách

Nový objev z jižní Ameriky nejspíše povede k přepisování učebnic biologie. Tentokrát ale stačí změnit jednu hodnotu, i když zajímavou. A sice, který savec dokáže přežít v nejvyšší nadmořské výšce. Poněkud překvapivě nejde o kamzíka, ale o křečka. Tohoto drobného savce objevili vědci v jihoamerických Andách ve výšce přes 6000 metrů nad mořem.

Llullaillaco (Argentina/Chile) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Křeček polní.

Na snímku je křeček, kterého známe z našeho podnebného pásma. Ten objevený v Andách má šedý kožíšek a výraznější uši. | Zdroj: Profimedia

Křeček žije na vyhaslé sopce Llullaillaco v Andách, na hranicích Argentiny a Chile. Vědci ho objevili kousek pod vrcholem ve výšce 6200 metrů nad mořem a napsali o tom vědecký článek, který pak publikovali na vědeckém serveru BioRxiv.

V takové výšce je poměrně nehostinná krajina, je tam máslo kyslíku a nic tam neroste. Celá oblast je navíc na kraji pouště Atacama. „Jen těžko můžeme přehnat, jak nehostinné je to místo,“ říká pro web National Geographic Jay Storz, biolog z univerzity v Nebrasce.

Křeček má šedivý kožíšek s nažloutlými boky, dlouhé vousky a poměrně velké uši. Dospělí jedinci měří zhruba 12 centimetrů a váží asi 50 gramů.

Záhada potravy

Jednou z velkých otázek, kterou objev vyvolal, je, čím se křeček v tak nehostinném prostředí živí. U jednoho z takových předchozích objevů si vědci mysleli, že se zvíře živilo drobečky z jejich potravy, a proto je následovalo až nahoru do takové výšky. S ohledem na počet nových rekordů je to ale nepravděpodobné.

Je také možné, že se hlodavci v těchto výškách živí mrtvými částečkami rostlin, které nahoru vynese vítr. Těch ale nejspíš není dost.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít