Včela samotářka překvapila vědce v Argentině. U čekankového pole si vyrobila hnízdo pouze z plastu

Vědci v Argentině objevili hnízdo včely samotářky vyrobené pouze z plastů. Objev popisují ve vědeckém časopise Apidologie. Podle zjištění vědců tak může zemědělský plastový odpad ovlivnit rozmanitost i chování živočichů ve volné přírodě. Budoucí přežití druhu může záviset na tom, jak se dokáže přizpůsobit novým podmínkám ve svém prostředí.

San Juan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Včela

Včela. Ilustrační foto. | Foto: Fotobanka stock.xchng

Včely samotářky podle autorů článku často hnízdí v už existujících dutinách vytvořených ze shromážděných materiálů, jako je hlína, listí, květy a pryskyřice, ze kterých posléze vytváří buňky, kam ukládají larvy, z nichž se vyvinou dospělé včely.

Chemické postřiky, řepka a sucho. V Česku ubývá včelstev, za dva roky se jejich počet snížil o 30 tisíc

„Během jara a léta 2017 až 2018 jsme studovali opylovače čekanky obecné kvůli produkci osiva v argentinském San Juanu. Mimo jiných metod sběru bylo na okraje plodin umístěno také 63 monitorovaných hnízd, které jsme každý měsíc kontrolovali a monitorovali jejich stavbu,“ stojí v článku.

Vědci objevili dvě hnízda včel druhu Megachile jenseni vytvořená z hlíny a okvětních lístků a jedno hnízdo vyrobené z dvou typů plastů. Poslední zmiňované hnízdo se skládalo ze tří buněk, z nichž dvě byly podle vědců tvořeny světle modrým plastem, který měl konzistenci materiálu využívaného k výrobě plastových tašek, poslední buňka byla tvořena z tvrdšího, bílého plastu.

V jedné z buněk vědci objevili mrtvou larvu, z druhé se pak zřejmě dospělý jedinec v pořádku vyvinul a třetí nebyla ještě dokončena. I z toho důvodu si autoři studie nejsou zcela jistí, jaký druh včely „plastové“ hnízdo postavil. Ve zprávě však uvádí, že šlo pravděpodobně o exotický druh včely Megachile rotundata, kterou během studie zachytili na okolních květinách a která už podle dřívějších studií plast ke stavbě hnízd využívala.

Snímky zveřejněné ve věděckém magazínu Apidologie. | Zdroj: Reprofoto/Apidologie

Na užití plastů při výstavbě hnízd upozornily už předchozí studie, případ z Argentiny je ale ojedinělý tím, že plast byl poprvé jediným materiálem užitým ke stavbě buněk v hnízdě a zároveň byly použity hned dva druhy plastu.

„Užití plastů jako materiálu pro stavbu hnízd naznačuje, že určité druhy včel mohou být schopné přizpůsobit se změnám životního prostředí. Náhrada přírodních materiálů plasty by se mohla vyskytovat vlivem limitované vegetace na polích, která může být přímo spojená s užíváním herbicidů,“ stojí dál ve zprávě.

Autoři také dodávají, že užití plastů může naznačovat také preferenci tohoto materiálu před přírodními zdroji. Není však jasné, zda jejich užívání může včelám přinést jakékoliv výhody. „Může však osvětlit reakce včel při hledání alternativních materiálů pro stavbu hnízd ovlivněné lidským elementem,“ uzavírají vědci.

dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít