‚Uhynuly před měsícem?’ Vědci zkoumali 99 milionů let staré žáby v jantaru

Žáby, které žily před 99 miliony let, se příliš nelišily od těch dnešních, jen byly podstatně menší. Měřily asi dva a půl centimetru. Vyplývá to ze studie vědců z floridského přírodovědeckého muzea, která vyšla minulý týden v časopisu Scientific Reports. Vědci zkoumali nejstarší dosud nalezené žabí předky v jantaru.

Miami Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Ty žáby jsou tak zachovalé, jako by uhynuly teprve před měsícem,“ popsal tři roky starý nález ze severní Barmy spoluator studie David Blackburn. „Jsem stále v úžasu, že jsme našli žáby v jantaru,“ dodal Blacburn. Jde přitom o nejstarší žáby v jantaru, které byly zatím na světě nalezeny. Dosud nejstarší podobné nálezy žab v jantaru byly jen 40 milionů let staré a pocházely z Dominikánské republiky.

V Národním muzeu se ukrývala nejstarší rostlinná fosilie na světě. Nalezli ji náhodou během stěhování

Nález žabího předka, jehož vědci pojmenovali Electrorana limoae, pomůže objasnit evoluční vývoj žab. Navíc se jím dokázalo, že žáby žily v tropických deštných pralesech už před 99 miliony let. „Jejich ekosystém se příliš nelišil od dnešních tropických deštných pralesů, jen s tím rozdílem, že s nimi tam žili dinosauři,“ uvedl Blackburn.

„Je velmi neobvyklé najít tak zachovalou žábu z této doby, která je tak malá, má vidět i lebku a kosti. Je to opravdu velmi zvláštní,“ dodal Blackburn, kterého citoval například španělský deník ABC.

Žáby žily podle přírodovědců už asi před 200 miliony let. Jelikož byly ale tehdy velmi malinké, nezachovaly se ostatky, které by šly tak dobře zkoumat jako ty v jantaru. Těch bylo ale zatím nalezeno jen velmi málo.