Mrijou, kterou rozstříleli Rusové, se lze proletět v počítačové hře. Peníze jdou na stavbu nového letounu

Ukrajinským letounem An-225 Mrija, jehož jediný létající kus býval největším nákladním letadlem na světě, než jej Rusové před rokem rozstříleli, se lze znovu proletět. Zatím ale jen virtuálně v nové verzi počítačové hry Microsoft Flight Simulator. Výtěžek z jejího prodeje má posloužit ke stavbě skutečného letounu, uvedl na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na výrobce letounu, společnost Antonov.

Kyjev Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Společnost Antonov k nové hře také přispěla. Velitel posádky An-225, firemní šéfpilot Dmytro Antonov a piloti Kyrylo Volegov, Jevhen Bašynskyj a palubní inženýr Serhij Nečajev si mohli vyzkoušet virtuální stroj, aby let s ním co nejvíce odpovídal skutečnosti.

Tým vyvíjející novou hru například studoval i zvukové záznamy, aby hluk motorů obřího letounů byl i ve hře co nejrealističtější.

Letoun An-225 Mrija byl postaven na Ukrajině ještě za Sovětského svazu, první let uskutečnil v roce 1988. Ruská vojska jej zničila loni 25. února při útoku na letiště Hostomel u Kyjeva. Ukrajinské úřady usilují o obnovení letadla za pomoci druhého exempláře, který nikdy nebyl dokončen.

Nová aplikace k Microsoft Flight Simulator se prodává 19,99 dolaru (asi 445 korun), poznamenala stanice BBC.

Antonov An-225 Mrija, jehož jméno ukrajinsky znamená sen, byl nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Na délku měřil 84 metrů a rozpětí křídel činilo 88,4 metru. Samotný letoun vážil 250 tun a jeho maximální vzletová hmotnost, tedy včetně nákladu a paliva, činila 640 tun.

NATO vystupuje jako nepřítel Ruska. Západ nám ostentativně nenaslouchá, stěžuje si Peskov

Číst článek

Plně naložená dokázala Mrija uletět kolem 4500 kilometrů. Navržena byla pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety, vyroben byl pouze jediný stroj. Druhý rozestavěný kus už nebyl dokončen.

Jediný exemplář An-225 byl v roce 1994 odstaven právě na letišti v Hostomelu, kde postupně chátral. Po roce 2000 však stroj prošel rozsáhlou modernizací, znovu vzlétl v roce 2001. Od té doby sloužil jako komerční letoun, který společnost Antonov Airlines pronajímala ke vzdušné přepravě nadměrných nákladů, jako jsou např. buldozery, bagry, jiná letadla nebo turbíny, zapojil se i do operace Trvalá svoboda v Afghánistánu.

Šestimotorový obr několikrát přiletěl i do Česka. Poprvé se tak stalo v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži.

Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija přiletěl na pražské Letiště Václava Havla (květen 2016) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme