‚Fotografie už možná nebude mít hodnotu tisíce slov.‘ Photoshop vznikl před 30 lety, trh ovládá dodnes
Přesně před třiceti lety přišla revoluce v upravování fotografií. 19. února 1990 vyšla první verze dnes už legendárního programu Photoshop od společnosti Adobe. Nenabízela zdaleka takové funkce jako dnes, brzy ale program začala ve velkém využívat grafická studia nebo módní časopisy. Verze, kterou Adobe prodává v současnosti, je už jednadvacátá.
„Fotografie už možná nebude mít hodnotu tisíce slov. Obrázek, který zachytí fotoaparát, možná není ten, který nakonec vidíte v novinách nebo v časopise. Nové technologie stěžují, nebo dokonce znemožňují rozeznat fikci od reality.“
Takto o startu Photoshopu informovala v roce 1990 americká televize NBC. Vývoj programu začal už o tři roky dřív, pracovali na něm bratři Thomas a John Knollovi. Začínal jenom v operačním systému Mac OS, pod Windows začal fungovat o několik let později.
„Přinesl jednotné prostředí pro úpravu fotek, pomohl digitalizovat úpravu. Přišel ještě před digitálními fotoaparáty. Díky němu digitální foťáky uspěly a ovládly byznys,“ popisuje pro Radiožurnál jednu z prvních verzí Tomáš Holčík ze serveru Živě.cz.
Zatímco možnosti programu se za 30 let zásadně proměnily, Photoshop vychází stále ze stejného konceptu. „Ta základní filozofie se za celou dobu nezměnila. Já vždycky říkám, že Photoshop je jako takový kufřík s nářadím, ale člověk musí vědět, jak se které nářadí používá,“ říká Holčík.
Silná pozice na trhu
Program je určený hlavně profesionálům, Adobe se ale podle grafika Michala Straky snaží Photoshop přibližovat i běžným uživatelům – třeba mobilní verzí, nebo jednodušším ovládáním.
„Jedno tlačítko umí spoustu věcí, udělá je samo – každý ví, o co se jedná. Dneska obecně se začaly používat nové technologie – umělá inteligence, automatická retuš, automatické doplňování pozadí. Myslím si, že to jsou ty hlavní funkce, na které teď tlačí,“ míní Straka.
Zářivé tenisky a dvě levé nohy. Nový předvolební snímek přinesl australskému premiérovi posměch
Číst článek
Photoshop zůstává mezi programy na úpravu fotek a grafiky jedničkou na trhu. Dominantní postavení si podle Tomáše Holčíka ze serveru Živě.cz pravděpodobně ještě dlouho udrží. „Ono je složité proniknout na trh, lidé mají Photoshop už jako synonymum pro úpravu fotek.“
Přesto se někteří konkurenti pokoušejí uspět. Holčík jako příklady uvádí např. Affinity Photo, které je levnější, případně český software Zoner Photo. Velké společnosti jako třeba módní časopisy ale stále používají Photoshop.
„Je to průmyslový standard, více agentur ho používá, protože si mezi sebou můžou posílat data a pracovat na stejné zakázce,“ vysvětluje Michal Straka.
Sama společnost Adobe nabízí i další programy na úpravy fotek nebo tvorbu grafiky. Grafik Michal Straka ale upozorňuje, že se navzájem spíše doplňují a vše se točí hlavně kolem Photoshopu.