Boeing 747 slaví 50. narozeniny. Přitom málem nevznikl a stále větším nesnázím čelí i dnes

Nemusíte být odborníkem na letadla, abyste ho bezpečně poznali. Je obrovský, vepředu má hrb a na křídlech čtyři motory. Boeing 747 - nebo také Jumbo Jet - poprvé vzlétl přesně před padesáti lety. 9. února 1969 začala nové éra létání.

Chicago Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 společnosti Pan Am (archivní foto) | Foto: Edvard Marmet

Společnost Boeing dala do projektu 747 všechno. Vývoj ji stál všechny peníze a firma se zadlužila tak, jako nikdo předtím. Koncem šedesátých let splácela více než dvě miliardy dolarů. Boeing musel postavit novou továrnu, aby se tam obří letadla vůbec vešla. Celý projekt přitom od začátku působil zastarale. Letecké společnosti měly v té době zájem o nadzvuková letadla.

Boeing představil nový model 777x. Bude to nejdelší letadlo a jako první bude mít rozkládací konce křídel

Číst článek

„V tom byla budoucnost. Proč by někdo sedal do pomalejšího stroje, když se dalo cestovat mnohem rychleji,“ řekl BBC historik Michael Lombardi. Boeing ale na svou stranu dostal jedny z největších aerolinek světa. Pan American Airlines. Firma do vývoje často zasahovala, šéf projektu Joe Sutter si ale výsledek chválil.

„Myslím, že jsme při vývoji nastavili novou laťku, které se celý průmysl dodnes drží. Náš důraz na bezpečnost se odráží i ve všech novějších letadlech,“ uvedl Sutter v dokumentu BBC.

‚Pan Am‘ si první letadla převzal v roce 1969. Boeing byl v té době na pokraji bankrotu – nevídaně velkým letadlem s dlouhým doletem ale dokázal upoutat pozornost. Sen o nadzvukových letadlech se mezitím rozplynul.

Letecký svět je dnes jiný

V roce 1973 přišla ropná krize a pozornost se obrátila na velké stroje. 747 dokázala přepravit více než čtyři sta lidí a naráz přeletět celý kontinent. Speciálně upravenou verzí Air Force One létají dodnes také američtí prezidenti. Na úspěch Boeingu se pokusil navázat také evropský Airbus. V roce 2005 představil ještě větší letadlo – A380. Jenže svět se změnil.

„V 60. letech to bylo jiné. Lidé už chtějí létat bez přestupů. 747 je skvělý na propojení dvou velkých měst. Na ostatní dálkové trasy se ale hodí stroje pro 250-300 pasažérů. A jen se dvěma motory, to je mnohem úspornější,“ uvedl analytik koncernu Bloomberg George Ferguson.

Éra Jumbo Jetů se pomalu chýlí ke konci. Boeing i Airbus se zaměří na menší typy a nová obří letadla neplánují.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme