Češi vyváží drony do světa. Slouží armádám, kontrolují hranice i praskliny v mostech

Pátrání po osobách, které se snaží nelegálně překročit hranici, nebo sledování lodí blížících se k pobřeží, obstarávají ve světě drony vyrobené v Česku. Zatímco například v Číně se vyrábí drony sériově ve velkém, čeští výrobci jdou cestou menšího počtu ale specializovaných bezpilotních letadel.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policie využívá ke sledování drony (ilustrační foto)

Policie využívá ke sledování drony (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay | Zdroj: Fotobanka Pixabay

 „My jsme v určitý moment utekli od využití bezpilotních letadel v té obecné rovině, která je zaměřena na pořizování obrázků nebo fotek a videí, protože tam je trh strašně nasycený a konkurence je tam veliká, takže jsme utekli do technických oblastí,“ popsal Radiožurnálu Luděk Šantora z plzeňského Dronetu, který poskytuje zázemí začínajícím vývojářům dronů a všeho, co s nimi souvisí.

Hlídají se praskliny v mostech

Vytvořili třeba program, který pomocí fotek z dronů hlídá stav mostů. „Z bezpečné vzdálenosti dokáže ten most nasnímkovat a na fotkách máte třeba určité praskliny, a když se ty fotky dělají v určitém čase po sobě, tak máme sotftware, který z fotky dokáže na půlmilimetrovou přesnost měřit vývoj té praskliny.“

Svět 2017 z ptačí perspektivy. Podívejte se na nejlepší snímky z dronů

Číst článek

Na takové úkoly se používají multikoptéry, tedy elektrické drony se čtyřmi nebo více vrtulemi. Pro laiky tedy něco podobného jako drony z hračkářství.

Dron ale může být i klasické letadlo s křídly, které jen nemá pilotní kabinu. Pilot totiž sedí na zemi.

„Letadlo je řízené ground stationem, takže v kufru, který váží 50 kg, protože jsou v něm těžké baterie na zálohování elektřiny, je mobilní řídící stanice. Na levém monitoru jsou informace o letadle, na pravém jsou v reálném čase záběry z kamery,“ ukazuje v hale v pražském Radotíně, kde se drony montují, spolumajitel společnosti Primoco UAV Ladislav Semetkovský.

Zákazníci: armáda i policie

Vrtulových letadel s benzínovým motorem vyrábí 50 ročně. Každý týden jedno.

Semetkovský doplňuje, kde se nápad na takový stroj vzal. „Při mém dlouhodobém pobytu v Rusku jsem měl příležitost jako amatérský pilot monitorovat plynovody, ropovody a napadlo mě vyrobit bezpilotní prostředek, který by nahradil klasické vrtulníky, které dnes monitorují technologická centra.“

„Naše klíčové trhy jsou Rusko, Blízký východ, Afrika, Asie,“ dodává Semetkovský. Mezi zákazníky patří i armády a policie, které pomocí strojů hlídají například státní hranice.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme