Češi vyváží drony do světa. Slouží armádám, kontrolují hranice i praskliny v mostech

Pátrání po osobách, které se snaží nelegálně překročit hranici, nebo sledování lodí blížících se k pobřeží, obstarávají ve světě drony vyrobené v Česku. Zatímco například v Číně se vyrábí drony sériově ve velkém, čeští výrobci jdou cestou menšího počtu ale specializovaných bezpilotních letadel.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policie využívá ke sledování drony (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay | Zdroj: Fotobanka Pixabay

 „My jsme v určitý moment utekli od využití bezpilotních letadel v té obecné rovině, která je zaměřena na pořizování obrázků nebo fotek a videí, protože tam je trh strašně nasycený a konkurence je tam veliká, takže jsme utekli do technických oblastí,“ popsal Radiožurnálu Luděk Šantora z plzeňského Dronetu, který poskytuje zázemí začínajícím vývojářům dronů a všeho, co s nimi souvisí.

Hlídají se praskliny v mostech

Vytvořili třeba program, který pomocí fotek z dronů hlídá stav mostů. „Z bezpečné vzdálenosti dokáže ten most nasnímkovat a na fotkách máte třeba určité praskliny, a když se ty fotky dělají v určitém čase po sobě, tak máme sotftware, který z fotky dokáže na půlmilimetrovou přesnost měřit vývoj té praskliny.“

Svět 2017 z ptačí perspektivy. Podívejte se na nejlepší snímky z dronů

Číst článek

Na takové úkoly se používají multikoptéry, tedy elektrické drony se čtyřmi nebo více vrtulemi. Pro laiky tedy něco podobného jako drony z hračkářství.

Dron ale může být i klasické letadlo s křídly, které jen nemá pilotní kabinu. Pilot totiž sedí na zemi.

„Letadlo je řízené ground stationem, takže v kufru, který váží 50 kg, protože jsou v něm těžké baterie na zálohování elektřiny, je mobilní řídící stanice. Na levém monitoru jsou informace o letadle, na pravém jsou v reálném čase záběry z kamery,“ ukazuje v hale v pražském Radotíně, kde se drony montují, spolumajitel společnosti Primoco UAV Ladislav Semetkovský.

Zákazníci: armáda i policie

Vrtulových letadel s benzínovým motorem vyrábí 50 ročně. Každý týden jedno.

Semetkovský doplňuje, kde se nápad na takový stroj vzal. „Při mém dlouhodobém pobytu v Rusku jsem měl příležitost jako amatérský pilot monitorovat plynovody, ropovody a napadlo mě vyrobit bezpilotní prostředek, který by nahradil klasické vrtulníky, které dnes monitorují technologická centra.“

„Naše klíčové trhy jsou Rusko, Blízký východ, Afrika, Asie,“ dodává Semetkovský. Mezi zákazníky patří i armády a policie, které pomocí strojů hlídají například státní hranice.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme