Česko je velmocí ve výrobě malých letadel, máme být na co hrdí, říká konstruktér
Desítky firem z Česka se věnují výrobě malých letadel a činí tak srdce Evropy mistrem tohoto oboru. „Změnilo se poměrně hodně. Začaly se používat kompozitní materiály, uhlík, kevlar,“ říká slovácký konstruktér letadel Jiří Sklenář s tím, že aby se obor mohl posunout vpřed, je nutná invence a nové metody.
„Pilotní průkaz můžete získat už v 17 letech, samostatné lety pod dozorem instruktora můžete dělat od 15 let,“ vysvětluje amatérský pilot a konstruktér letadel ze Slováckého aeroklubu v Kunovicích.
Host Apetýtu: Jiří Sklenář, konstruktér letadel ze Slováckého aeroklubu v Kunovicích
Nejen v konstruování letadel, ale i dalších oborech platí, že abychom se posunuli vpřed, tak je nutná invence, nové výzkumy, metody a materiály. „Změnilo se poměrně hodně. Začaly se používat kompozitní materiály, uhlík, kevlar,“ míní konstruktér letadel Jiří Sklenář.
„Z rozboru nehod vyplývá, že 96 procent všech nehod způsobuje lidská chyba. Čtyři procenta jsou ty ostatní vlivy – technické závady, počasí a podobně. Je snaha ty lidské chyby eliminovat, třeba právě díky zlepšení navigace, přístrojů,“ vysvětluje.
Expert na úpravu vody: Sním, aby Česko bylo jako malý Izrael, což je světový lídr ve výzkumu
Číst článek
„Dnes už si pilot může on-line za letu zjistit, do jakého počasí se v následujících minutách nebo desítkách minut dostane, tak to může pomoct velice výrazně omezit nehody a případně nějaké katastrofy.“
Česko je velmocí ve výrobě malých letadel, takže má ve světě dobré jméno v této oblasti.
„V Česku je několik desítek firem, které vyrábí malá letadla, ať už to jsou ultralehká letadla nebo letadla kategorie Light Sport Aircraft. A je to vždycky pěkný zážitek, když jezdíme na výstavy po světě. Mezinárodní výstavy civilní letecké techniky Aero Friedrichshafen se moji zaměstnavatelé účastní pravidelně,“ komentuje Sklenář úspěch našich letadel v zahraničí.
Jak se mu spolu s bratrem podařila výroba kopie historického letounu? Co vyžaduje zvládnutí pilotních zkoušek? Poslechněte si záznam rozhovoru výše.