Navigace pro nevidomé. Vědci z ČVUT se snaží pomoci s orientací lidem, kteří nedávno přišli o zrak
Vědci z ČVUT vyvíjejí navigaci pro nevidomé. Jeden z modelů učí lidi pohybovat se v neznámém prostoru. Je určený pro ty, kteří přišli o zrak nedávno a nejsou zvyklí se bez něj orientovat. Vypadá jako trojrozměrná zmenšená mapa místnosti a vědci do ní vymýšlejí hmatovou navigaci.
„Typicky si můžete představit někoho, komu je 80 let, v posledních letech přišel o zrak a přesouvá se třeba do nějakého ubytovacího zařízení,“ popisuje Miroslav Macík z Fakulty elektrotechnické ČVUT.
Hmatový kurzor ukáže na věci v prostoru, i když je nevidíme. Více si poslechněte v reportáži Martina Srba
Ukazuje model jednoduchého pokoje třeba v domově pro „Tady máme objekty a vypadá to jako domeček pro panenky,“ přibližuje Macík. V modelu je stůl, židle, postel, skříň.
„To, co tu vidíte, je v podstatě mapa. Lidé se musí seznámit s tím prostředím. Buď v momentě, kdy se tam dostanou. Nebo ideálně ještě předtím, než se tam dostanou,“ vysvětluje vědec.
Tvůrci z Brna připravili mobilní hru pro nevidomé. Zkusit si ji můžou i lidé se zdravým zrakem
Číst článek
Model si člověk může osahávat rukama. Kromě toho ale dovedou vědci některá místa hmatově zvýraznit.
„Když budete rukou zkoumat ty objekty, tak nad jedním z nich byste měli něco cítit. Používáme ultrazvukové pole vytvořené maticí ultrazvukových reproduktorů, které jsou schopné vytvořit hmatový vjem rozpoznatelný ve vzduchu. My ho nasměrujeme nad jeden z těchto objektů a tím ho označíme,“ doplňuje.
Vědci svůj vynález pojmenovali haptický kurzor, to znamená hmatové ukazovátko. Pro člověka je to pouze hmatový vjem, mikrofon ale zachytil, že tam opravdu působí zvukové vlny – i když běžně neslyšitelné.
Hmatové modely
Miroslav Macík se snaží vylepšit existující pomůcky pro nevidomé tak, aby dostali lepší představu a odezvu, když se budou pohybovat v neznámé místnosti. Zvlášť když to budou lidé, kteří byli donedávna zvyklí se zrakem orientovat.
Zážitek i popis střelecké nohy. Reportéři Radiožurnálu komentovali fotbal pro nevidomé
Číst článek
„Pro to, abychom se mohli orientovat v prostoru, potřebujeme dva typy reprezentace. Jedna je vázaná na naše tělo, říká se jí egocentrická. Když stojím, hmatám kolem sebe, co je na mém pracovním stole. Nicméně abych se pohyboval v komplexnějším prostředí, potřebujeme takzvanou alocentrickou reprezentaci. Odpovídá mapám, nicméně pro prostředí třeba budov nám zrak slouží k tomu, abychom si vytvářeli i tuto reprezentaci. Bez zraku je mnohem těžší si ji vytvářet, proto k tomu slouží tyto hmatové modely,“ vysvětluje.
Na nápad s hmatovým ukazovátkem přišli odborníci ve spolupráci s lidmi z domova pro zrakově postižené. Systém ale ještě nefunguje tak dobře, aby se dal používat v praxi.
„Inovace je v tom, že nikdo to ještě – pokud víme – nepropojil s fyzickými objekty. Dochází tam samozřejmě k nějakým komplikacím, jsou tam odrazy, interference s objekty,“ uznává Macík.
První česká audiohra se chystá na globální trh. Nejen nevidomí si ji vyzkouší také v anglické verzi
Číst článek
„Je těžké rozlišit, když jsou blízko u sebe. Tohle je záměrně udělané tak, abychom testovali hraniční případy a odhalili limity metody,“ dodává.
„Spolupracujeme s domovem Palata v Praze. Naše řešení vycházejí z kontaktu s uživateli. Něco navrhneme, často je to velice jednoduchý prototyp, abychom získali zpětnou vazbu, co funguje, a co nefunguje. Pak prototyp přizpůsobujeme,“ dodává Macík.
Až bude ukazovátko hotové, Miroslav Macík se s ním znovu vydá ke zrakově postiženým lidem. Spolupráci domlouvá právě v těchto dnech.