Technologické vychytávky pro cyklisty. Bezpečnost na silnicích má zvýšit radarový detektor nebo laser
Už jste někdy slyšeli o radaru pro cyklisty? Nejde o zařízení, které měří rychlost, ale má lidi na kolech upozornit na blížící se auto, a snížit tak nebezpečí srážky. Je to speciální zadní svítilna, která má v sobě zabudovaný radarový detektor. Při spojení s chytrým mobilním telefonem nebo externí navigací dokáže varovat před autem vzdáleným až 140 metrů.
„Radar je umístěný na zadní straně pod sedadlem, kde bývá svítilna. Ta poměrně intenzivně bliká, aby vás nepřehlédlo auto, které jede za vámi. Zároveň cyklistu informuje o autech za ním,“ říká Radiožurnálu Aleš Rohlík, provozovatel prodejny s cyklistickými potřebami.
„Dosah je až 140 metrů, takže na velkou vzdálenost víte, že jsou auta za vámi. Na displeji navigace se auta zobrazují v podobě teček, které se přibližují. Barevně je znázorněná i rychlost přibližování. V momentě, kdy je prostor za vámi prázdný, tak dostanete signál, že tam žádné další auto není,“ vysvětluje Aleš Rohlík.
Svítilna má několik režimů svícení. „Pokud se auto přibližuje, radar zároveň zintenzivní blikání svítilny, takže o vás auto za vámi ví,“ doplňuje Aleš Rohlík.
Zákon o předjíždění cyklistů se zatím měnit nebude, povinný metrový odstup zůstává
Číst článek
V cykloobchodě v Pardubicích mají také speciální laser, který zobrazí řidičům na silnici čáru, která má cyklistu chránit. „Kromě klasického zadního svícení zespoda jsou dva výstupy laseru. Kreslí vedle cyklisty červenou linku na bezpečnou vzdálenost. Čím blíž bude k sedlu, tím bude vzdálenost od cyklisty širší,“ vysvětluje provozovatel cykloobchodu Miloš Pejcha.
„Ale asi se nikdy nedostaneme na tu vzdálenost, která je podle pravidel. Ta by měla být jeden a půl metru,“ dodává Miloš Pejcha.
Počet nehod aut s cyklisty v Česku dlouhodobě neklesá. Každoročně jich je podle policejních statistik okolo dvou tisíc. Loni při nich zemřelo 42 cyklistů. Nejvíc nehod se stává na silnici a v křižovatkách.