Čas u obrazovky může značit stres v rodině. Rodič má být markeťákem offline světa, říká odbornice

Jak děti naučit bezpečně se pohybovat ve světě digitálních technologií a v online prostoru - tomu se věnuje nový rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty. Napsala ho odbornice na technologie Michaela Slussareff, která se podílela taky na výzkumu zaměřeném na to, kolik času děti strávily s obrazovkami během pandemie koronaviru.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítačová hra (ilustrační foto)

Ukázalo se, že mimo školní povinnosti tráví děti u obrazovky kolem čtyř hodin denně | Foto: ExplorerBob | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Jednou ze zásadních otázek výzkumu bylo, kolik času denně stráví děti ve věku šest až devíti let s obrazovkami. Ukázalo se, že mimo školní povinnosti takto trávily kolem čtyř hodin denně. U dívek to bylo zhruba o půl hodiny méně. Tato čísla považují odbornice za poměrně vysoká. Za výzkumem stojí Kateřina Lukavská z Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Čas s obrazovkou jako index rodinného stresu

Jsou ale i další odborné práce. Například lékařský časopis pro pediatrii Acta Paediatrica publikoval výsledky zahraniční studie zaměřené na malé děti do tří let věku. Vyplynulo z ní, že se na děti přenášel z rodičů stres a úzkost, které byly charakteristické pro období covidu. Stres se pak odrážel i v množství času, které tyto děti trávily u obrazovek mobilů, počítačů a televize.

Facebook chtěl oslabit dosah dezinformačních příspěvků. Kvůli chybě jej ale půl roku zvětšoval

Číst článek

Podle odbornice na technologie Michaely Slussareff z Ústavu informačních studií a knihovnictví se už delší dobu ve spojitosti s časem, který děti tráví s technologiemi, mluví o takzvaném indexu rodinného stresu.

„V rodině, kde to ne úplně dobře funguje a kde je nějaké napětí, které ať už vychází z lockdownu nebo třeba z rodinných sporů, rozvodu v rodině a podobně se ukazuje, že se s touto nepohodou lineárně zvyšuje i čas dětí strávený u obrazovek,“ popisuje.

Ve spojitosti s moderními technologiemi a časem, které u nich děti do tří let tráví, se pak nejčastěji zkoumá jejich řečový vývoj a množství používaných slov. 

Rodič jako příklad a ‚offline markeťák’

Pro děti je při užívání technologií samozřejmě důležitý rodičovský vzor. Příklad táhne, a tak dítě velmi dobře vnímá, jak s mobilním telefonem a dalšími technologiemi zacházejí rodiče a to hlavně mimo pracovní dobu. Podle Michaely Slussareff ale taky není dobré, pokud rodič příliš hodnotí a odsuzuje, když dítě zrovna digitální technologie používá. To je, jak říká, kontraproduktivní.

V ruských školách vštěpují dětem, co si mají myslet o invazi. Žáci udávají učitele, kteří s ní nesouhlasí

Číst článek

„Samozřejmě že můžeme vyjádřit náš názor, ale to dítě bude s největší pravděpodobností s počítačem nebo s nějakou jinou technologií i nadále vyrůstat. Tomu dneska málokdo unikne. Na nás rodičích naopak je, abychom tento svět přijali a dítě naučili chovat se v něm bezpečně, aby si dokázalo uvědomit, kdy už je to moc a kdy má dělat něco jiného,“ vysvětluje.

Rodič může být podle Michaely Slussareff vlastně jakýmsi ‚markeťákem offline světa’, který dítěti ukazuje i to, co je zajímavé a zábavné v naší skutečné realitě.

„Realita je prostě pomalá a náročná a je náročné v ní něco vytvářet, a tak by rodiče měli vytvářet podmínky k tomu, aby si děti mohly hrát a tvořit i offline. Pokud je to ale nenaučíme, nemůžeme se pak divit, že dítě přijde ze školy, udělá si v lepším případě úkoly, a pak nemá co dělat. Televize a počítač jsou v ten okamžik jedinou zábavou, která je napadne.”

O pornu na internetu je potřeba mluvit

Připravit děti na rizika digitálního světa a naučit je dovednostem, díky kterým se digitální džungle změní v krajinu sice stále divokou, ale předvídatelnou může pomoct kniha Michaely Slussareff s názvem Hry, sítě, porno. Jsou v ní jednak vědecké poznatky o vlivu digitálních technologií na děti a dospívající, ale i třeba konkrétní tipy, jak o zákoutích digitálního světa s dětmi různých věkových kategoriích mluvit. 

Tématem je tam například i pornografie, protože je problémem, že pro spoustu dětí pornografie nahrazuje sexuální výchovu, která třeba chybí doma i ve škole. 

Podle Slussareff je tak nejdůležitější s dětmi o tomto tématu mluvit a vysvětlit jim, že to, co vidí na online videu není mnohokrát realita - a že se dá připodobnit k akčnímu filmu o superhrdinech, proti kterému stojí naše realita o lidech.

Martina Rasch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme