Američané staví dopravní letadlo na elektřinu. ‚Má to Achillovu patu,‘ říká odborník z ČVUT

Jakkoliv jde o velmi smělou konstruktérskou ambici, úplné sci-fi to podle všeho nebude. Už v roce 2023 by chtěla americká společnost Wright Electric vzlétnout se svým elektrickým dopravním letadlem pro téměř 200 cestujících.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Piloti v kokpitu letadla Airbus |

Piloti v kokpitu letadla Airbus | | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Kalifornský startup má za sebou jednak podporu letecké společnosti EasyJet, navíc už vyvinul a teď zkouší klíčovou komponentu - pohonnou jednotku. Firma se pyšní tím, že jde o nejvýkonnější elektrický pohon svého druhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek Petra Kološe

Elektrické dmychadlo o výkonu 2 MW bude základním kamenem konceptu. Stroj pro necelých 200 pasažérů jich tedy potřebuje deset, kdy čtyři jsou vzadu, tři v kořenové části každého křídla.

„Motory jsou kapotované, což znamená, že hluk v tomto konceptu asi problém nebude. Nicméně čekal bych výzvy v oblasti pevnosti křídel a vyvážením zádi,“ popisuje pro Český rozhlas Plus Jan Klesa z ČVUT.

Má to ale problém

Letadlo navržené startupem Wright Elektric je podle něj technicky zajímavé přesto, že z dostupných materiál není tuto chvílí jasné, kde stroje vezme energii pro udávaný dolet 1300 kilometrů.

„Kapalné uhlovodíky, vodík či zemní plyn mají pořád největší energetickou hustotu z hlediska toho, co s sebou vlastně musíte vézt. To znamená, že cokoliv ostatního je těžší a projeví se to hlavně, když chcete letět na větší vzdálenosti,“ upozorňuje Klesa na Achillovu patu elektrických projektů s akumulátory.

Na konceptu zaujme pokroková konstrukce zaměřená na efektivní urychlení proudu vzduchu v místech, kde typicky vzniká odpor – tedy na odtokové hraně křídel a v zadní části trupu. To by mohlo zásadně snížit spotřebu energie potřebné pro let.

Jinými slovy: I kdyby se do roku 2025, kdy konstruktéři slibují zahájení potřebných certifikačních procesů, nepodařilo sehnat dost lehké a zároveň výkonné akumulátory a letadlo muselo využívat generátor proudu, provoz by pro letecké společnosti měl být zajímavý. Tedy v případě, že se pro toto nové dopravní letadlo najde výrobce – což je po garážovou firmu další obrovská výzva.

Bezemisnímu létání se věnují i zavedení letečtí výrobci, tedy Airbus nebo Boeing. Jejich vývoj se soustředí na několik směrů – kromě elektřiny a akumulátorů jde také o pokusy s novými tvary trupu například do V, řeší i spalování biopaliv a především využití vodíku. Nasazení těchto strojů prý můžeme čekat kolem roku 2035.

Petr Kološ Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme