Jak zvýšit dojezd elektromobilů? Jejich výrobci mění design vozidel do tvaru kapky

Zájem veřejnosti o elektromobily brzdí vysoká pořizovací cena a především pak jejich omezený dojezd. Ten se pohybuje v rozmezí od 150 do 600 km na jedno nabití. Výrobci ale přišli na způsob jak docílit toho, aby jejich elektromobily dojely zase o něco dál. Začínají měnit design automobilů do tvaru kapky.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dobíjecí stanice PREpoint

Dojezd elektromobilů se pohybuje v rozmezí od 150 do 600 km na jedno nabití (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Nejvíc ovlivňuje dojezd sám řidič, tím jak moc šlape na pedál. „Samozřejmě čím jedeme pomaleji, tak tím je odpor vzduchu menší. Říká se, že třeba odpor pneumatik a aerodynamický odpor auta se vyrovnává kolem rychlosti 60 km/h. Obecně se dá říct, že rychlá jízda po dálnici tomu prospívá nejméně,“ říká Radiožurnálu Martin Jeník ze Světa motorů.

Tesla loni zvýšila čistý zisk o 665 procent na 5,5 miliardy dolarů. Letos ale neuvede žádný nový model

Číst článek

Automobilky chtějí dojezd svých elektromobilů co nejvíc prodloužit. Inspirací se jim stal aerodynamický tvar kapky vody, který má nejmenší odpor vzduchu.

Podobá se mu třeba i nový elektrický model od Škoda Auto - Enyaq coupé. „Díky tomu tvaru ideální kapky dosahujeme asi o deset kilometrů vyššího dojezdu,“ říká produktový manažer společnosti Petr Dvořák.

První plně elektrické auto uvede Lamborghini na trh na konci desetiletí. Bude to SUV

Číst článek

Tvar kapky mají ale i jiné značky. Třeba elektromobil Kia EV 6 nebo Mercedes EQ. Dojezd ovlivňují kromě tvaru karosérie částečně i takové drobnosti jako jsou poklice na kolech.

Kapacitu baterie pak dokáže vylepšit obyčejný software. „Vylepšili jsme termomanagement baterie. To znamená, že v chladnějších měsících je baterie díky softwaru schopná nalézt své optimální teplotní okénko. Tím pomůžeme i daleko vyššímu reálnému dojezdu v chladných měsících,“ vysvětluje Štěpán Řehák ze Škoda Auto.

Německý časopis Autobild nedávno zjišťoval reálný dojezd jedenácti moderních elektromobilů na dálnici při průměrné rychlosti 130 km/h. Byl mezi nimi i model Enyaq od Škodovky. Jak ukázalo měření, nejčastější dojezd testovaných elektromobilů v dálničním režimu byl v průměru kolem 350 km.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme