Speciální čichací auto umí za jízdy měřit množství emisí. Technici ho testují na dálnici D1

Novinku v boji proti nadměrným emisím u aut a kamionů zkouší na dálnici D1 technici z ČVUT spolu s kolegy z Dánska. Speciálně vybavené auto dokáže přímo za jízdy změřit nadměrně množství emisí, a pokud přístroj ukáže překročení limitů, policisté ho pošlou rovnou na odstavné parkoviště. Technologii zatím vědci testují a ukazují policistům tak, aby se zařízení mohlo začít běžně používat.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Testování „čichacího“ auta

Testování „čichacího“ auta | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

Měřicí auto nasává zplodiny za vozy a přístroje je rovnou vyhodnocují.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kontrolu emisí na dálnici D1 pomocí čichacího auta sledoval také reportér Radek Duchoň

„Čichací auto je menší rodinná dodávka a v ní je umístěn přístroj o velikosti přibližně stolního počítače. Je to velice citlivý spektrometr, který měří koncentrace oxidu dusičitého a souběžně s tím koncentrace oxidu uhličitého. Z těchto naměřených hodnot vyhodnotí okamžité emise oxidů dusíku,“ vysvětluje Michal Vojtíšek ze Fakulty strojní Českého vysokého učení technického (ČVUT).

Auto se teprve v Česku testuje. Při jedné takové jízdě policisté zjišťují, že kamion před nimi může mít problémy s emisemi. A to se potvrdilo.

Testování „čichacího“ auta | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

„Kolega z Dánska zjistil, že v kamionu je přehrán software z jiného vozidla nebo z jiného typu vozidla. Může tam proto docházet ke špatnému fungování systému se selektivní katalytickou redukcí SCR, tudíž byly zvětšeny emise. Tomuto vozidlu omezíme technickou způsobilost na dobu 30 dní,“ popisuje jeden policistů.

Měření je pouze orientační a průkazné je teprve nalezení závady na místě při technické kontrole. Zhruba u 90 procent vozidel se při kontrole technická závada potvrdila.

O tom, jestli se takzvané čichací auta dostane v Česku do ostrého provozu, se teprve rozhodne po právě prováděných testech.

Zuzana Roudnická Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme