Gigafactory potřebujeme aspoň jednu, dvě by byly lepší. Za tři roky nám ujede vlak, varuje expert
Zahraniční investoři zvažují, jestli v Česku vybudovat továrnu na autobaterie pro vozy s elektrickým pohonem. „Těch projektů jsou v Evropě desítky. O některých se rozhoduje nebo je rozhodnuto, další se už staví. My v tuto chvíli nemáme žádnou a nutně potřebujeme alespoň jednu. Dvě by byly lepší,“ říká Ondřej Votruba, výkonný ředitel Sdružení pro zahraniční investice.
Své rozhodnutí v minulých dnech odložila německá automobilka Volkswagen. „Je to relativně běžná věc, plány jsou od toho, aby se porušovaly,“ připouští manažer s tím, že o výrazně menší továrně uvažuje i jihokorejská LG, u níž je pravděpodobné, že se rozhodne rychleji.
Poslechněte si celé Interview Plus Jany Klímové. Hostem je Ondřej Votruba, výkonný ředitel Sdružení pro zahraniční investice
Kabinet podle něj mohl udělat více, přestože ale jde o extrémně důležitý projekt, Votruba chápe, že v současnosti je třeba řešit ještě řádově důležitější věci. „Mimochodem minulá i současná vláda škrtly v CzechInvestu dvacet pracovních míst. To je chyba, měl by být znovu posílen,“ upozorňuje bývalý šéf agentury.
Volkswagenu vláda pro stavbu nabízí plochu letiště v Líních u Plzně, proti tomu se ale bouří místní. „Z pohledu investora je to velmi významná věc. Ta informace byla dlouho držena pod pokličkou a nevysvětlovalo se. Teď už se všichni snaží, ale zpoždění je veliké,“ podotýká.
„Pro nás je klíčové mít tady klastr pro elektromobilitu a gigafactory je jeho srdcem.“
Ondřej Votruba
Votruba zdůrazňuje, že gigafactory je extrémně drahý projekt s vysokou přidanou hodnotou, který vzhledem k již započaté transformaci automobilového průmyslu směrem k elektromobilům Česko nutně potřebuje, protože toto odvětví představuje desetinu celé naší ekonomiky.
„Okno příležitosti je otevřené. Automobilky přicházejí s projekty a rozhodují se, kam půjdou. Otevřené bude třeba tak tři nebo čtyři roky, pak se pomalu uzavře a nám by ujel vlak. Pro nás je klíčové mít tady klastr pro elektromobilitu a gigafactory je jeho srdcem,“ dodává.
Pobídky se vyplatí
Velkou výhodou Česka je prý poloha uprostřed Evropy. Postupně sice ztrácíme výhodu levné pracovní síly, stále prý ale vynikáme technickou zručností a schopností improvizace, což prý obdivují například v Japonsku, kde léta působil.
„Rozhodování je čistě politické, celý proces je netransparentní, neseriózní a trvá déle.“
Ondřej Votruba
Pokud jde o zahraniční investice, konkurují nám státy visegrádské čtyřky, Rumunsko a v některých projektech i Německo, Španělsko nebo Portugalsko. Za největšího konkurenta považuje Votruba Polsko, přičemž nůžky se prý neustále rozevírají kvůli obecně rychlejším povolovacím procesům a Česku nepomáhá ani špatný zákon o investičních pobídkách.
„Babišova vláda v roce 2019 udělala novelu, která cílí na projekty s vysokou přidanou hodnotou. To je v pořádku. Katastrofální ale je to, že o tom, kdo dostane pobídku, už nerozhoduje splnění jasných pravidel daných zákonem a nařízením, ale finální slovo má vždycky vláda,“ kritizuje Votruba.
Rozhodnutí o Gigafaktory se odkládá. ‚Není třeba jednat okamžitě,‘ tvrdí Volkswagen
Číst článek
„To rozhodování je čistě politické, celý proces je netransparentní, neseriózní a trvá déle. Předtím to bylo v průměru 134 dní, teď je to skoro rok,“ dodává s tím, že pobídky přitom mají značný přínos. Za poslední tři roky bylo přislíbeno 8 miliard korun a čerpá se čtvrtina, ovšem fiskální přínos investorů je spočítaný na 56 miliard v podobě daní a sociálního a zdravotního pojištění.
„Vychází to extrémně výhodně, bohužel někteří úředníci ministerstva financí to do té trojčlenky dosadit nedokážou,“ konstatuje.
Jaká je budoucnost průmyslu v Evropě? Obstojí ve světové konkurenci? Poslechněte si v Interview Plus.