Google musí platit mediálním společnostem za využívání jejich obsahu, rozhodl francouzský soud

Americká internetová společnost Google musí s francouzskými vydavatelskými podniky a s tiskovými agenturami začít jednat o platbách za využívání jejich obsahu. Podle agentury Reuters tak rozhodl francouzský odvolací soud, který potvrdil dubnový verdikt místního antimonopolního úřadu a který nyní připravil půdu pro dohodu s celým odvětvím ve Francii.

Tento článek je více než rok starý.

Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Logo společnosti Google. Ilustrační foto.

Firma v reakci na kritiku plánuje spuštění služby Google News Showcase (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Google je už dlouho terčem kritiky za to, že ve svém vyhledávači veřejnosti zdarma zpřístupňuje zpravodajství. „Naší prioritou je i nadále dosažení dohody s francouzskými vydavateli a s tiskovými agenturami,“ uvedl v reakci Google. „Odvolali jsme se, abychom měli právní jistotu v některých částech toho nařízení. Verdikt pařížského odvolacího soudu nyní prostudujeme.“

V USA chtějí omezit monopolní sílu firem jako Amazon, Apple, Google a Facebook

Číst článek

Čtvrteční rozhodnutí by mohlo mít odezvu i v dalších zemích, protože verdikt firmu nutí, aby si s vydavateli a s tiskovými agenturami sedla a dohodla s nimi způsob odměňování podle autorských práv. Podle aktualizovaných pravidel, která jsou platná v zemích Evropské unie, mají vydavatelé právo žádat po online platformách poplatek za to, že zobrazují úryvky z jejich zpráv.

Google v reakci na soustavnou kritiku i na rozhodnutí úřadů v některých zemích už na začátku října oznámil, že v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Google tak poprvé jasně řekl, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit.

Jak bude přistupovat k médiím v České republice, o tom se zatím nezmínil. Ve Francii jde nyní o nalezení dlouhodobě udržitelné metodiky, jak vydavatele a tiskové agentury za jejich zpravodajství odměňovat.

Slib Googlu vyplatit v příštích třech letech miliardu dolarů vydavatelům předpokládá, že firma spustí službu s názvem Google News Showcase, nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu již mateřská společnost Alphabet uzavřela partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel a s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme