Google se bude uživatelů ptát, jestli jsou depresivní. Chce urychlit hledání pomoci

Uživatelé, kteří vyhledávají v prohlížeči Google slovo „deprese”, budou už brzy vyzváni k vyplnění dotazníku, který by jim měl pomoci zjistit, zda nemocí trpí. S novinkou přichází Google ve spolupráci s americkou Národní aliancí pro duševní onemocnění.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Logo společnosti Google. Ilustrační foto. | Zdroj: Reuters

Internetový gigant a Národní aliance pro duševní onemocnění (Nami) vytvořili projekt, který je zatím k dispozici pouze pro americké uživatele.

Ti, kteří vyhledají slovo deprese, budou prohlížečem vyzváni k vyplnění dotazníku, který by jim měl pomoct zjistit, zda nemocí trpí. „Zatímco tento nástroj může pomáhat, je důležité zdůraznit, že nemá sloužit jako jediný nástroj pro diagnózu,” oznámila Nami.

V příspěvku, ve kterém novinku oznámila, uvedla, že dotazník rozhodně nemá být vnímán jako náhrada kvalifikovaného profesionála, ale jako metoda, jak pomoci lidem vyhledat správnou pomoc rychleji.

Máte problémy se soustředěním?

„Kliknutím na ‚Zkontrolujte, zda jste klinicky depresivní‘ můžete provést soukromé sebehodnocení, které vám může pomoci při určování závažnosti vaší deprese,” vysvětlila organizace.

Výzva se objeví tam, kde se běžně zobrazuje box s faktickými informacemi při vyhledávání nejrůznějších hesel, tedy hned pod vyhledávacím řádkem. V některých případech se zde běžně zobrazují třeba výtažky z Wikipedie.

Ukázka boxu, ve kterém se výzva uživatelům objeví. | Zdroj: Český rozhlas

Dotazník, který bude Google používat, má devět otázek. Ptá se například na to, jak často člověk jeví minimální zájem o věci, projevuje radost, když něco dělá, nebo má problémy se soustředěním u činností, jako je třeba čtení či sledování televize.

Různé studie dospěly k závěru, že jde o spolehlivý způsob, jak přesně detekovat příznaky klinické deprese, píše BBC. Podle některých psychoterapeutů jde ze strany Googlu o zbytečný krok.

Někdo, kdo si bude googlit depresi, pravděpodobně nenajde víc užitečných informací díky tomu, že odpoví na devět otázek v dotazníku, argumentuje pro BBC doktor Aaron Balick.

„Lepší by byla možnost, kdy by uživateli, který se necítí dobře, společnost nabídla zdroje či přímou linku, možná chatovací box, kde by se mohl spojit přímo s lokálním psychologem,“ uvedl.  

Produktový manažer Google Vidushi Tekriwal pro Financial Times uvedl, že odpovědi uživatelů, kteří vyplní dotazník, nebudou společností nijak zaznamenávány. Výsledkem nemá být ani specificky zaměřená reklama.

dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme