Máme se bát big dat? 'Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele,' říká datový specialista

Všechny součásti našeho života jsou dnes zdrojem dat. Od platebních karet přes telefonní a elektronickou komunikaci až po údaje o provozu automobilů. A vyhnout se tomu nedá, pokud nežijete v pralese. „Každá otevřená webová stránka, každý okamžik, kdy se váš mobil připojí k síti, vše vytváří obrovskou datovou stopu,” upozorňuje datový specialista Jan Janča v rozhovoru s Lucií Výbornou.

Doporučujeme Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datový specialista Jan Janča

Datový specialista Jan Janča | Foto: Luboš Vedral | Zdroj: Český rozhlas

Žijeme v době neuvěřitelného množství roztříštěných dat. A odborníci předpovídají, že budoucnost patří tomu, kdo tato data dokáže dát dohromady. Sama o sobě totiž smysl nedávají, ovšem dokážete-li dát více druhů dat dohromady, výsledky můžou být ohromující.

Přehrát

00:00 / 00:00

Máme se bát Big Dat? Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele, říká Jan Janča

„Právě v tomto spočívá rozdíl mezi ‚daty’ a ‚informacemi’. Data jsou nuly a jedničky, které nemusí dávat smysl, naopak informace vznikají až tehdy, dáme-li jednotlivá data dohromady,” vysvětluje datový specialista Jan Janča.

Velké společnosti data sbírají doslova na každém rohu. A často o tom nemáme ani tušení.

„Například ve chvíli, kdy využíváte služby poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět, například jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně,” dodává Janča.

Většina společností s těmito daty dnes zatím příliš nepracuje. A je to prý dobře i špatně zároveň. Lepší práce s daty totiž může směrovat i ke zlepšování poskytované služby a kvalitnější péči o zákazníka.

„Další firmy naopak s daty pracují intenzivně. Zjišťují, zda vám mohou dát půjčku, zda nechcete přejít ke konkurenci, zda náhodou nejste milenka pana ředitele a podobně,” říká Janča.

Všechny, kteří se po jeho slovech bojí o ochranu své osobní údaje, Janča uklidňuje. V květnu 2018 totiž vstoupí v platnost nová evropská směrnice o ochraně osobních údajů, ve které se tento pojem značně rozšíří.

„Nově půjde i o kombinaci údajů, které na první pohled osobní nejsou, stanou se jimi také informace o IP adrese a telefonu například ve chvíli, kdy jste první, kdo si na e-shopu koupil nějakou unikátní věc,” naznačuje. 

Big data

Big data neboli velká data je pojem z prostředí počítačů. Označuje obrovské množství dat, která počítačový software zpracovává. Díky internetu a mobilním telefonům jsou data o každém z nás všudypřítomná, informačně bohatá, a tedy velmi ceněná. Kdo má velké množství dat, ovládá zároveň velké množství informací. Data jsou tak černým zlatem dnešní doby, a firmy do této oblasti hojně investují.

Lucie Výborná, Alžběta Švarcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme