Malý, ale náš. Sociální síť Mastodon vrací pravidla do rukou uživatelů, není to ale zadarmo

Chaotický nástup Elona Muska do vedení Twitteru vyvolal mezi majiteli účtů obavy, jak se sociální síť pod vedením excentrického miliardáře změní. Někteří migrují na decentralizovaný Mastodon, síť vyvíjenou i provozovanou samotnými uživateli. Jaká je? Především zde neplatí centrální pravidla, každá instance má svá.

Tento článek je více než rok starý.

internet Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

uvítací grafika Mastodonu

Uvítací grafika Mastodonu | Zdroj: https:// joinmastodon.org

Úřad vlády, ministerstvo spravedlnosti či státní IT podnik NAKIT už mají účet na Mastodonu, jak se podařilo postupně ověřit Davidovi Slížkovi z technologického webu Lupa.cz. Respektive všechny tři instituce mají účet na instanci Mastodonu nazvané mastodonczech.cz. Ale popořadě.

Co je to Mastodon?

Mastodon je volně dostupný program. Může si ho vzít a pustit každý s trochou IT znalostí i bez nich, dostane pak zmenšenou kopii, takzvanou instanci, sociální sítě podobné Twitteru. Může tam pozvat své kamarády nebo třeba každého, kdo jde okolo. Oproti jiným sociálním sítím má ale zásadní výhodu: se svým účtem z jedné instance mohou uživatelé komunikovat s lidmi ze všech ostatních instancí Mastodonu a sledovat jejich příspěvky.

Propouštění z Twitteru? ‚Vždy je pár lidí, kteří jsou nepostradatelní a zvnějšku nejsou vidět,‘ míní Šlerka

Číst článek

Mastodon je jeden z řady nástrojů sdružených pod označením Fediverse. Komunita programátorek a programátorů je vyvíjí, aby nabídla alternativu k centrálně vlastněným internetovým službám. Lidé tak mohou provozovat jednotlivé služby a sami rozhodovat, za jakých podmínek je nabídnou ostatním uživatelům.

Ve srovnání s Twitterem, který převzal excentrický miliardář Elon Musk, má Mastodon (stejně jako ostatní nástroje z rodiny Fediverse) jednu zásadní odlišnost: chybí mu jeden vlastník, který dělá rozhodnutí platná pro všechny.

O tom, jaká pravidla platí na jednotlivých instancích, rozhodují jejich provozovatelé. Někde slibují potírat jen nezákonný obsah, jinde jdou administrátoři dál a trestají i obtěžování a nadávky. Jemně se liší například i pravidla na dvojici českých instancí mastodonczech.cz a witter.cz.

Uživatelé si mohou vybrat instanci, která je jim pravidly a zaměřením blízká, ovšem s rizikem, že pokud zakotví ve společnosti rasistů a homofobů, ostatní instance jim mohou plošně zakázat přístup.

Můj dům, má pravidla

Jak začít s Mastodonem

Jak si vybrat Mastodon instanci a založit si účet, popisuje na svém blogu 365tipů.cz technický publicista Daniel Dočekal.

Pravidla odpovídající zvykům a očekávání uživatelů té které instance mohou být pro Mastodon výhodou, odpadá totiž pnutí, která vyvolávají jedna pravidla pro všechny v podání klasických sociálních sítí.

Tam část uživatelů požaduje moderaci přísnější, jiná zase volnější, a hranice se mohou měnit třeba se změnou vlastníka: Elon Musk po převzetí Twitteru odblokoval účet amerického exprezidenta Donalda Trumpa (ten účet zatím nevyužívá), republikánské političky Marjorie Taylor Greenové či rapera Kanye Westa.

První ze jmenovaných přitom o účet přišel kvůli výzvám k násilí, Greene zase za šíření konspiračních teorií o covidu. West dostal dočasný distanc za antisemitské příspěvky.

Twitter ale zatím podmínky moderace nezměnil, naopak jak upozornil dnes již bývalý šéf bezpečnostního týmu Yoel Roth, platforma po převzetí Muskem reagovala na nárůst rasistických a dalších problematických příspěvků jejich mazáním.

Update on our efforts to combat hateful conduct: We've not only mitigated the recent surge in harmful behavior, but have reduced impressions on this content in Search by ~95% relative to even prior baseline levels. We're continuing our work to make Twitter safer every day. twitter.com/yoyoel/status/…

20:12 – 09. 11. 2022

2271 21168

Podle socioložky Marie Heřmanové se radikální svobody slova nedočkáme ani na Twitteru, ani na ostatních sociálních sítí včetně většiny mastodonových instancí. „Běžný uživatel si neuvědomuje, jak moc se pohybuje na moderované platformě, nepřemýšlí o tom,“ vysvětluje Heřmanová, podle které si lidé ten rozdíl neuvědomí do chvíle, než narazí na opravdu nemoderovanou diskusi.

V Česku takovou možnost nabízí Mastodon instance Nasface, zaměřená na ezoteriku a konspirační teorie. Podle Heřmanové tak dává smysl, že ty největší platformy jsou právě ty moderované.

Kdo to zaplatí

Zatímco mainstreamové sociální sítě si vydělávají reklamou, provozovatelé mastodonových instancí takovou možnost nemají. S novými uživateli ale rostou náklady na provoz. Někteří proto vybírají příspěvky od fanoušků. V jiných případech si instanci pro své členy a příznivce spustí politická strana.

Na dobrovolných příspěvcích je závislý i vývoj programového kódu Mastodonu, a tedy i funkce, které mají uživatelé k dispozici, a to jak na webu, tak v oficiální mobilní aplikaci. I proto některé funkce, na které jsou lidé zvyklí z jiných sociálních sítí, chybí.

‚Hlas lidu, hlas Boží.‘ Musk po anketě obnovil twitterový účet Trumpa, ten o službu nejeví zájem

Číst článek

Mezi nimi je i algoritmické řazení stránky s příspěvky: Twitter, Facebook či Instagram se snaží odhadnout, který obsah by uživatel mohl chtít vidět, a samy mu ho, proložený reklamami, servírují, v případě Mastodonu je ale na každém, které účty bude sledovat.

Moc reklamy

Podle Heřmanové platí, že algoritmicky řazené příspěvky s reklamou mohou uživatelé vítat, případně alespoň tolerovat. Příliš mnoho reklamy či automatem vybraného obsahu, ve kterém se ztrácí příspěvky přátel, lidi naopak odrazuje.

A ač je nyní Mastodon v Česku stále okrajová služba, snahy Elona Muska o zvýšení příjmů z reklamy na Twitteru mohou podle socioložky spustit citelnější odliv uživatelů.

„Na základě takového obratu mohou odejít významné a oblíbené osobnosti, jejichž obsah se začne ztrácet mezi reklamou,“ naznačuje socioložka a dodává, že úspěch služeb jako Discord i Substack ukazuje zájem veřejnosti o komunity sdružené okolo jednoho tématu, jakými mohou být i instance Mastodonu.

„Jde o existující trend, které převzetí Twitteru Muskem maximálně urychlí,“ uzavírá Heřmanová.

Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme