Technici začali se zatěžovacími zkouškami trojské lávky. Nová konstrukce má být bezpečnější

Hlavní město dokončuje stavbu nové trojské lávky. Dělníkům už zbývají v podstatě jen úpravy okolí nové konstrukce přes Vltavu, mostaři tak mohli v úterý začít s testováním nové lávky při zatížení. I tyto údaje mají pomoct tomu, aby se neopakovaly technické problémy, kvůli kterým se před necelými třemi lety zřítila původní lávka. Tehdy se při pádu vážně zranili čtyři lidé. Nový most má být ale podle města bezpečnější.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Od brzkého úterního rána zhruba doprostřed nové konstrukce najížděla naložená menší nákladní auta a jedno větší o celkové hmotnosti asi 35 tun.

Zřícení trojské lávky je po třech letech u soudu. ‚Pro uzavření nebyly indicie,‘ hájí se Semecký

Číst článek

Právě s jejich pomocí provádí technici takzvanou statickou zkoušku, vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

„V momentě, kdy se vozidla zastaví, tak budou čidla měřit, jak se lávka prohýbá. Pokud by byl průhyb větší, než spočetli statici, tak se s tím musí něco dělat. Pokud ne, tak je volná cesta ke kolaudaci celé lávky,“ řekl Radiožurnálu.

Do pátku pak mají pokračovat ještě dynamické zkoušky zvláštním přístrojem, který konstrukci rozkmitá. Všechno hlídají čidla, která budou po dokončení lávky sledovat technický stav i za provozu.

„Budou lávku během celého jejího života online monitorovat. Technologie, které tam budou umístěné k jejímu sledování, jsou ty nejmodernější. Mostní prohlídkáři budou mít nepřetržitou informaci o tom, jak se lávka pohybuje. Bude to indikovat, kdyby se s ní náhodou něco dělo,“ doplňuje pražský náměstek pro dopravu.

Odolá i největším povodním

I proto by lávka měla být bezpečnější, základem je ale ocelová konstrukce, která nahradila předchozí z předpjatého betonu.

Nová lávka v Troji má stát zhruba 106 milionů. Budou ji moci využít i cyklisté a vozy záchranářů

Číst článek

Jako nosník funguje jedna, v průměru asi metrová trubka. To umožní mostařům lepší kontrolu trojské lávky. To ale není jediná odlišnost od původní stavby, říká vedoucí projektu Tomáš Záruba:

„Vlastní konstrukce lávky je tvořená tak, že je až nad stoletou vodou 2002, aby odolala i těm největším povodním. Zábradlí má tu výhodu, že při nižších povodňových stavech je možno zábradlí sklopit, abychom zamezili tlaku na konstrukci a tím zamezili jejímu porušení,” popisuje.

Nová trojská lávka je čtyři metry široká. Sloužit má přednostně pěším a cyklistům, v případě nutnosti po ní ale projede také třeba sanitka. Město plánuje lávku lidem otevřít na přelomu října a listopadu.

Adam Bejšovec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme