Pendolina jsou na kolejích už 30 let. Pro vysokorychlostní tratě se s nimi nepočítá

Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice tyto soupravy vyjely se zpožděním, na těch italských jsou ale už 30 let. To, že jedete 160 km/h, v nich ani nepoznáte.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino je ozdobeno slušivým knírem na počest akce Movember | Foto: České dráhy

Slovo pendolo znamená v italštině kyvadlo. Právě vyklápění vozových skříní umožňuje projíždět oblouky až o 30 % rychleji, než mohou jet konvenční vlaky. Technologii vymysleli už v 70. letech ve společnosti Fiat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ondřej Luštinec o pendolinech

Podle projektanta dopravních a železničních staveb Jiřího Kalčíka se v Česku pendolina uplatní jen na některých úsecích. „Třeba na trati mezi Prahou a Ostravou to běžný cestující vůbec nepozná. Mnohem větší přínos má technologie výkyvných vozových skříní v rychlosti přes 160 km/h.“

Mohly by jezdit dvojnásobnou rychlostí

Podle výrobce mohou pendolina dosáhnout klidně i 230 km/h. Jenže u nás, kvůli rychlostnímu omezení, jezdí maximálně 160 km/h. Na druhou stranu, pokud se mohou opravdu rozjet, pak je třeba na trati Praha-Cheb oproti běžnému vlaku až 15minutová časová úspora na 100 km.

Každý cestující tak jistě ocení půlhodinku, o kterou do cíle dorazí dřív. Jaká je budoucnost pendolin v Česku?

Vedoucí Ústavu logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze Lukáš Týfa tvrdí, že tady budou mít své místo i v budoucnu. „Na tratě, kde je hodně oblouků s malými poloměry, se určitě dál vyplatí je nasazovat. Ale pro nové a přímé vysokorychlostní tratě s projektovanou rychlostí 250 km/h už určeny nejsou,“ dodává Týfa.

Na trati Řím-Milán vyjelo pendolino poprvé v květnu 1988. Do Česka se pak dostalo až v roce 2005, kdy České dráhy koupily celkem sedm souprav za necelé 4,5 miliardy korun. Jezdí dodnes.

Věra Luptáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme