Podzemní tramvaj má na Ukrajině jen Kryvij Rih. ‚Metro Sověti nepovolili,‘ říká zástupce tamní MHD
Ukrajinský Kryvyj Rih známe ze zpráv jako město, na které Rusko často útočí raketami a drony. Jedno z nejvýznamnějších průmyslových center Ukrajiny i celého bývalého Sovětského svazu je ale zajímavé také svou délkou přes 100 kilometrů nebo jedinou podzemní tramvají v zemi.
„Tramvaj zahájila provoz 26. prosince 1986. Máme čtyři trasy, které spojují hlavní průmyslové podniky a jezdí od půl páté ráno zhruba do půl dvanácté v noci,“ popisuje paní Larysa, náčelnice tramvajového provozu ve městě. Nastupujeme společně do tramvajového vozu značky Tatra české výroby.
Tramvaj nejede pod zemí po celé trase. Má jen čtyři podzemní stanice, které se ale ničím neliší od stanic metra.
Vybudovány byly v prostorově rozmáchlém, ale strohém sovětském stylu 80. let. Z oken vidíme nákupní centrum, které nedávno dostalo jeden ze zásahů – v těsné blízkosti tramvajové trati, a nad ním nádherný pravoslavný chrám se zlatými a tmavě modrými kupolemi.
Po chvíli už ale vjíždíme do temné nory a tramvaj se teď chová jako metro.
‚Unikátní řešení‘
Na nástupišti potkávám zástupce ředitele rychlostní tramvaje Andreje Bogoslavského, který mi vysvětluje zvláštnosti sovětského budovatelství.
‚Někdy půlkilogramové, někdy větší.‘ Kuchař Voloďa dělá místo boršče výbušniny pro ukrajinské drony
Číst článek
„Zkřížení pozemní tramvaje s podzemní bylo unikátním řešením, jediným takovým na Ukrajině. Metro u nás nechtěli stavět kvůli tomu, že v Sovětském svazu měla na podzemku nárok pouze města s více než milionem obyvatel. A v Kryvém Rihu žilo v té době něco přes 700 tisíc lidí,“ vypráví.
„Podle jiné verze se proti stavbě metra ve městě postavil Dnipropetrovsk, který byl tehdy také bez podzemní dráhy. Jestliže ji oblastní město nemá, kdo by ji povolil v gubernii?“ směje se pan Andrej.
A dodává, že stanice podzemní tramvaje slouží v době leteckých poplachů také jako bezpečné kryty pro obyvatele. Jedna babička sem prý chodí spát každou noc – ráno vstane a jde domů.
Stará, nebo nová?
Do stanice mezitím vyjíždí nová, modernizovaná tramvaj s erbem města, tedy s vyobrazením rohu hojnosti a klasů. To už bude úplně jiné svezení.
Zástupce ředitele ukazuje, jak tramvaj vypadala před modernizací. Původně to totiž byla opět ona stará česká kulatá tramvaj Tatra. Teď má krásný černočervený plášť a „je pohodlná, útulná a prostorná,“ neskrývá nadšení řidič Oleg.
